SAMFERDSEL

Ny tass -norsk giring

LØFTET: Nytt fjes i trafikken: Polo er tretti år og har fått ansiktsløfting. Mye teknisk under skallet på tassen. Sjekk selv! Og les gjerne mer på vw.no
LØFTET: Nytt fjes i trafikken: Polo er tretti år og har fått ansiktsløfting. Mye teknisk under skallet på tassen. Sjekk selv! Og les gjerne mer på vw.no Bilde: VW
Stein Bekkevold
14. apr. 2005 - 08:00

30-årsjubilanten feirer med flere nyheter, som tidligere var forbeholdt de større, mer påkostede biltypene.

ABS-bremsene har nå bremseassistent slik at du helt sikkert klarer å stanse på villaveien der barnet kommer løpende ut etter ballen.

Endelig har du elektriske vindusheiser foran slik at det blir lettere å betale bompenger.

Sentrallås er standard på de modeller nordmenn flest kjøper, de til 160 000 til 185 000 kroner.

Kondensfjerner

Klimaanlegg? Ja visst, hete norske somre krever dette. Og så er klimaanlegg godt å ha i de endeløse tunnelene vi bygger oss her til lands. Fjerner kondens, ser du.

Du kan til og med få parkeringsvarsler om du synes bilen er for diger å parkere på følelsen, og til og med automatisk overvåking av trykket i dekkene.

Elgsikker

Viktigere er derimot at antiskrenssystemet ESP nå er standard i de typisk norske versjonene, og godt er det: Ferske tyske undersøkelser (i regi av de nøytrale organisasjonene ADAC og TüF) anslår at over 1700 liv ble reddet i den tyske stortrafikken i 2004 av ESP – da sammen med setebeltene og kollisjonsputene.

Ekstra moro er for øvrig at Polo kan leveres med sekvensiell giring utviklet på Kongsberg, der selskapet Devotek bygger slike for så vel VW og Audi som for Opel og Toyota. Heia Norge!









Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.