ONS

Ny simulator gir bedre sikkerhet

Anders J. Steensen
15. aug. 2008 - 11:44
Vis mer

Horten: En av konklusjonene i undersøkelseskommisjonen etter Bourbon Dolphin-ulykken var manglende opplæring og trening for skipsmannskapene om bord på ankerhåndteringsfartøyet. At det nesten splitter nye fartøyet kantret og ni mann mistet livet, var vanskelig å fatte for noen hver.

Tidligere hadde det kun oppstått en slik situasjon, og det var et dansk registrert fartøy som kantret under ankerhåndtering utenfor Nigeria. – Dette viser at ankerhåndtering er en risikofylt operasjon. Det krever mye kunnskap og stor erfaring for å operere med gode sikkerhetsmarginer under disse operasjonene, sier Søren Einar Veierland i Kongsberg Maritime.



Omfattende simulator

Den nye simulatoren vil bli presentert under årets ONS i Stavanger hvor den vil bli montert på Kongsberg Maritimes stand. – Når du står i simulatoren vil det være som å være på en skipsbru, forteller Veierland.

Kongsberg Maritime har lang erfaring med å bygge simulatorer, og denne nye simulatoren for ankerhåndteringsfartøyer kombinerer nesten alle de forskjellige fagområdene knyttet til marine operasjoner.

I en slik simulator brukes kompetansen Kongsberg Maritime har bygget opp over år innen dynamisk posisjonering, maskinromsovervåking, navigasjon og modellering av skipets hydrodynamiske egenskaper og miljødata.

– Vi må legge inn alle data slik at simulatoren kan håndtere alle de forskjellige arbeidssituasjonene skipet kommer bort i, sier Veierland.



Realistisk

Simulatoren som er solgt til Mærsk, er bygget etter DNVs regel 2.14 av oktober 2007. Den inneholder en komplett bro for en ankerhåndterer med både en forover– og er akteroverdel.

På ankerhånterere er det operasjonen akterover som er mest kritisk, fordi da må mannskapene holde øye med selve ankerslepet og sørge for at mannskaper på dekk er i sikkerhet.

– Simulatoren har en programvare som vi kaller Sea View versjon 5. Det innebærer at brukerne får et realistisk bilde av sjøen og sjøtilstanden. Videre er simulatoren integrert med en simulator for dynamisk posisjonering, hvor alle de fysiske data for skipet, samt strøm og vindforhold er lagt inn. Siden simulatoren er for ankerhåndtering ligger det innbakt programvare for kranoperasjoner på dekk og A-ramme, dersom skipet er utstyrt med dette, forteller Veierland.

(A-ramme er en innretning for å avlaste selve løftet av ankeret inn på skipet. Det er montert helt i hekken på fartøyet)


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Bedrer sikkerheten

Det er mange funksjoner som skal dekkes i en simulator for ankerhåndtering.

Flere skip er i drift samtidig for å gjennomføre operasjonen som består i å forankre en borerigg. derfor må det kunne legges inn flere skip samtidig slik at mannskapene får en best mulig realistisk opplevelse når de er i simulatoren.

– Dette er en av de største og vanskeligste utviklingsoppdrag vi hittil har hatt. Simulatoren inneholder omtrent alle de elementer vi tidligere har solgt enkeltvis. Bruk av denne simulatoren vi forberede mannskapene på en helt ny måte slik at de er i stand til å bedre gjennomføre kompliserte ankerhånteringsoppdrag på dypt vann uten at det går ut over sikkerheten til mannskapene, sier Lars Erik Hilsen, som leder simulatorvirksomheten i Kongsberg Maritime.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.