Naturgass er ikke noe mere miljøvennlig enn diesel for tunge kjøretøy, fastslår ny dansk rapport. (Foto: NTB scanpix)

DRIVSTOFF TIL TUNGTRANSPORT

Ny rapport slakter naturgass: Ikke mer miljøvennlig enn diesel

Lastebiler og busser som går på naturgass forurenser og støyer like mye som dieselbusser og lastebiler.

En ny dansk rapport viser at busser og lastebiler som går på naturgass forurenser og bråker akkurat like mye som busser og lastebiler på diesel. Det skriver ingeniøren.dk.

– Det stemmer godt overens med arbeidet vårt, sier Rolf Hagmann, forsker ved Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Kan forurense mer

Rapporten, som er utarbeidet av danske Trafik- og Byggestyrelsen, viser til at gassmotorer slipper ut like mye CO2 per kjørte kilometer som dieselmotorer, og i noen tilfeller enda mere.

Også når det kommer til lokale utslipp forurenser nå gassmotorene like mye som dieselmotorene.

Hagman forklarer at årsaken til at de to motortypene forurenser like mye er dieselmotorens stadige forbedringer de siste årene.

– Med de nye Euro 6-godkjente motorene til tunge kjøretøy har dieselmotorene blitt utrolig gode på både lokale og regionale utslipp de siste årene, sier han.

Nytt fra 2014

Frem til Euro 6-motorene kom i 2014 var utslippsforskjellen på de to motortypene derimot større.

Hagman er dermed ikke overrasket over at mange tror det fremdeles er tilfellet.

– Diesel til busser og tunge kjøretøy har jo faktisk blitt et miljøvennlig drivstoff, siden man nå renser vekk alle avgassene i rensesystemet utrolig effektivt, sier han.

Utover prisen er det ifølge Hagmann ingen grunn til å velge naturgass fremfor diesel til tunge kjøretøy.

– Naturgass er billigere enn annet fossilt drivstoff, men utover det er det ingen grunn til å velge vekk diesel på busser og lastebiler, sier han.

Gjelder ikke personbiler

Mens dieselmotorene for tungtransport får toppkarakter når det kommer til utslipp, gjelder ikke dette personbiler.

– Dieselmotorer i personbiler har fremdeles store utslipp av nitrogenoksider, sier Hagman.

Fra tunge kjøretøy med Euro 6-dieselmotorer er det SCR-teknologien (Selective Catalytic Reduction), reduksjonsmidlet urea og avanserte styrings- og reguleringssystemer som er årsaken til de lave utslippene av NOx.

Personbiler med dieselmotor har foreløpig ikke har vist seg å ha rensesystemer for NOx som i virkelig trafikk på effektiv måte fjerner NOx fra avgassene på samme måte.

– Men, på samme måte som det er vist at det er mulig med effektiv fjerning av NOx fra avgassene til tunge kjøretøy med Euro 6-motorer vil det være teknisk mulig med effektiv rensing av NOx fra nye generasjoner av personbiler med dieselmotorer, sier han.