Ny og bedre manøvrering

Horten: Etter to års utvikling lanserer Lilaas Finmekaniske et nytt manøverhendelssystem, AESS, Azimut Electronic Shaft System.

Systemet gjør det mulig å kople sammen flere manøverkontroller via en elektronisk buss slik at de opererer i parallell. Systemet ble nylig vist frem under en skipsfartsmesse i Tyskland.

AESS bedrer sikkerheten for skipsførere og operatører under manøvrering av skip. - Kundene har ønsket et slikt system. Det gjelder spesielt for kontroll av cruiseskip og offshorefartøyer, sier daglig leder Øyvind Lilaas.

Dette er første gang bedriften leverer et eget produkt som inneholder elektronikk. Som navnet tilsier, leverer bedriften i all hovedsak mekaniske komponenter. Halvparten av omsetningen er som underleveranser av finmekanisk utstyr til andre leverandører, mens resten av omsetningen er salg og produksjon av manøverhendler. Lilaas Finmekaniske leverer manøverhendlene til blant andre Kongsberg Maritime, Rolls Royce Marine og ABB.

Can-buss

Tidligere har manøverhendler sjeldent vært sammenkoplet. Når ansvarlig på skipsbrua har gått ut på brovingen for å manøvrere et skip til kai, har vedkommende ikke vært sikker på om hendelen står i riktig posisjon i forhold til de manøvrer som ble foretatt inne på brua før han gikk ut. Inne i hendelen er det servostyringer og potensiometere som må avstemmes før manøvrering. Med det nye systemet kan skipsføreren være sikker på at innstillingene er like.

- Enkelte fartøyer hadde hendlene sammenkoplet via en aksel, men det var komplisert og svært dyrt. Vårt nye system gjør dette enklere, forklarer produktansvarlig Jon Waage .

Systemet bygger på den velkjente mekanikken, men i tillegg har Lilaas i samarbeid med Vestfold Engineering utviklet en kommunikasjonsboks på hendelen. Denne kommuniserer med de andre hendlene som er i et skips kontrollsystem via CAN-buss, som er kjent fra biler og busser.

- Vi valgte Can-buss med CanOpen-protkollen, fordi den er robust og vel utprøvd, forteller Waage.

Eksport

For å tilfredsstille Det Norske Veritas klassekrav er systemet redundant med to separate busser med hver sin kabelføring uavhengig av hverandre. Det utarbeides nå et forslag til standard for CanOpen-protokollen for skip. Utviklingen har vært i nært samarbeid med kundene og Aess er godkjent av klasseselskapene, deriblant Det Norske Veritas.

- Dette er et svært løft for oss. Vi forventer stor etterspørsel, fordi Aess er først i et marked hvor vi har vi har vært i i 25 år. Så får vi håpe at kronekursen ikke er til hinder for å eksportere produktet, sier Øyvind Lilaas. I fjor gikk syv prosent av bedriftens omsetning til eksport. Denne andelen er i år økt til 20 prosent.

Lilaas Finmekaniske AS ble startet i 1961 av Jan Lilaas. Bedriften er spesialisert innen finmekanikk og kan levere komponenter som krever nøyaktighet helt ned til 5/1000 mm.

Den er i stor grad automatisert og besitter en svært avansert maskinpark. Kundene er innen elektromedisinsk industri, mekanisk industri, skipsindustri og romfartsindustrien. Blant annet har Lilaas Finmekaniske produsert deler til lukkemekanismen i Hasselblad-kameraer.