BEDRE OG BILLIGERE: Harald Jellum (t. v.) og Kristian Hjelseth i Intellisearch mener norske bedrifter både kan bli mer effektive og kan spare penger på deres nye søkeprogramvare.

Ny norsk søkemotor

















Norske Intellisearch ble fisjonert ut fra CyberWatcher i fjor sommer. Allerede første halvår gikk de i balanse, og i år regner de med å tjene penger på sin nye programvare for informasjonssøk.





- Hemmeligheten er at vi tilbyr mye mer enn vanlige søk, sier gründer og daglig leder Harald Jellum. For det første søker vi i all intern informasjon i bedriften i tillegg til ekstern informasjon. Vi har et produkt som er mer ferdig til bruk og krever mindre av de som skal ta det i bruk, enn konkurrentenes.





Det er ikke noe å si på informasjonstilfanget til Intellisearch. Programvaren leser over 300 filformater og det betyr at programmet kan tolke de aller fleste datakildene i bedriftene. I tillegg oppdaterer de daglig informasjon fra over 30 000 media i 50 land og på toppen av det hele kobler seg til andre søkemotorer slik som Google.

Slipper å finne opp kruttet





Å søke med Intellisearch er forskjellig fra tradisjonelle websøk. Algoritmene i programvaren forstår naturlig språk og kan søke seg frem til ord, setninger, avsnitt eller hele dokumenter som likner, eller har relevans til det brukerne jobber med.





- Ifølge IDC taper bedrifter rundt 50 000 kroner per ansatt hvert år fordi de ikke finner eller ikke deler informasjon internt. De må finne opp kruttet på nytt og på nytt, sier forretningsutvikler Kristian Hjelseth.





Intellisearch har enkle søkefunksjoner. Brukerne får det de kaller en mikroportal på skjermen i form av en verktøylinje. Den forstår hva det arbeides med på klient-PC-en og kan automatisk tilby relevant informasjon fra søkesystemet som brukeren har rettigheter til. I portalen kan brukerne også sette opp en programvareagent som overvåker alle kildene for nyheter som kunder, konkurrenter, produkter, teknologier.