Kjørebanen på Åsnes bru skal bæres av 40 kabler på hver side. Kablene har en en diameter på 36 mm. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Ny nettverksbru på anbud

Brua skal bygges ved Sjøåsen i Namdalseid kommune i Nord-Trøndelag. Den erstatter gamle Åsnes bru fra 1939 som fører fylkesveg 766 over Årgårdselva. Vegen krysser elva like før den renner ut i fjorden Løgnin, som er en sidearm til Namsenfjorden. Den gamle brua har bare ett felt og kjørebanen er i dårlig forfatning.

Den nye brua skal bygges der den gamle står. Den får ingen sidespenn, hovedspennet går fra landkar til landkar. 80 skråttstilte kabler med 36 mm diameter skal bære kjørebanen, som består av et betongdekke støpt på tverrbærere av stål. Det blir nye landkar på begge sider av elva. Vestre landkar skal stå på seks utstøpte stålrørspæler.

Entreprenørene kan velge hvordan de vil montere brua. Det er mulig å frakte hele konstruksjonen til brustedet på en lekter og heise den på plass i ett løft. For å lette arbeidet for som dem som vurderer denne løsningen, følger det dybdekart med konkurransegrunnlaget.

Hovedspennet på Brandangersundet bru ble montert på denne måten. Flytekranene som ble brukt den gangen er for store til å gå opp Årgårdselva, men det er ikke nødvendig med så store kraner. Åsnes bru har bare halvparten så langt spenn som Brandangersundet bru.

Forholdene på brustedet er hovedgrunnen til at en nettverksbru ble valgt. En slik bru gir god klaring under kjørebanen. Det trengs når vårflommen setter inn i Årgårdselva. Hvis man skulle bygd en stålbjelkebru, måtte kjørebanen heves like mye som høyden på steget på bjelkene for at flomvannet skulle få like stor plass som det har nå. Da måtte tilstøtende veger bygges om.

Gammelbrua består av to 60 meter lange fagverkspenn i stål. Fagverket vil bli flyttet og brukt som interimsbru mens den nye brua bygges. Flyttingen inngår i entreprisen. Det gjør også riving av fagverket etter at det har gjort jobben.

Nye Åsnes bru er prosjektert av bru- og fergekaiseksjonen i Statens vegvesen Region midt. Den skal være klar til bruk innen 1. november 2012. Den generøse byggetiden har sammenheng med at Årgårdselva er en viktig lakseelv. Byggevirksomheten må innstilles om sommeren av hensyn til laksevandringen.