NY C: Slik ser den ut, nye Mecedes C-klasse. Fra 1. mai kan du løpe og kjøpe en! (Bilde: DAIMLERCHRYSLER )

Ny Merce C-klasse

  • Motor

Standardutstyret kunne kanskje ha vært mer omfattende, men så var det prisen da, i avgiftssugne Norge.

Her er det du får som standard når du ikke velger noe i tillegg:

System ADAPTIVE BRAKE med bakkestartassistent, AGILITY CONTROL med selektive støtdempere, varsling for lavt dekktrykk, nedfellbare bakseter (!), partikkelfilter for dieselmodeller, halogen frontlykter i projeksjonsteknikk med klart glass (altså IKKE utladningslamper!), hanskerom som er belyst, ventilert og låsbart, og diverse innvendig utstyr av ymse slag. Du finner omtrent det samme innvendige utstyret i f.eks. en Citroën C5, dvs. leselamper, oppbevaringsrom osv. ...





To stjernevarianter

Moro å se hva reklamefolket sier om bilen: ”C-Klasse har nytt design. Bilen leveres med to uttrykk i fronten; som Avantgarde og Elegance/Classic.

Avantgardeutgaven er sportslig og retter seg mot yngre målgrupper enn tidligere. Denne fremstår som vesentlig mer dynamisk, noe som understrekes ved at stjernen nå er plassert i grillen som på fabrikkens sportslige modeller.

I Classic/Eleganceversjonene er det lagt vekt på de mer komfortorienterte egenskapene og disse har stjernen på panseret. Men uansett versjon, representerer nye C-Klasse en ”unik balanse mellom komfort og dynamikk”.





Fire og seks

De nye modellene leveres med fire ulike motorer, to firere og tro seksere. Den en av firerne er diesel: C220 CDI yter 170 hk og 400 Nm og blir sannsynligvis mest solgt av alle de fire modellene, prislappen er 457 tusen.

Bensin rekkefirer yter 184 hk mens bensinsekserne yter henholdsvis 231 hk og 272 hk.

Den siste er den dyreste, en C350 til 808 tusen blanke.

Partikkelfilter

En sak om partikkelfilter: Ennå har ingen fabrikant utviklet et fiter som tar de nanopartiklene som de vanlige filterne ikke tar, og som EU nå jakter på. De kalles UFP (Ultra Fine Particles) og er spesielt skadelige for lungene hos barn og svake eldre. Fysjom!

Og dette var alt importør Bertel O. Steen hadde å fortelle om verdensnyheten denne gang. Vi kommer tilbake med mer teknikk senere.