MOTOR

Ny luftfartstragedie i Brasil

TAM har 61 Airbus A320 i operativ drift. Det var et slikt fly som krasjet og tok fyr på flyplassen i Sao Paulo, Brasil, klokken 23:50 (norsk tid) tirsdag 17.juli.
TAM har 61 Airbus A320 i operativ drift. Det var et slikt fly som krasjet og tok fyr på flyplassen i Sao Paulo, Brasil, klokken 23:50 (norsk tid) tirsdag 17.juli. Bilde: Airbus S.A.S.
Mona Strande
18. juli 2007 - 11:08

Flyet, et Airbus A320, forlot Porto Alegre sør i landet 17:16 lokal tid (22:16 norsk tid) i går kveld, med kurs mot hovedflyplassen Congonhas i Sao Paulo. Ombord var 186 personer, inkludert et mannskap på seks.

Ulykken skjedde etter at flyet landet på den svært våte rullebanen rett etter klokken 18:50 lokal tid (23:50 norsk tid) tirsdag 17. juli.

Eksplosjonsartet brann

Flyet stoppet ikke på rullebanen i det øsende regnet, men skled videre ned en bakke. Deretter fortsatte det over en trafikkert hovedvei, og smalt inn i en fem etasjer høy bygning som brukes for å lagre fraktvarer og drivstoff.

Ifølge BBC var lageret fullt av arbeidere, og flere av disse hoppet ut av vinduene. Flyet og bygningen ble fanget i et flammehav, da en eksplosjonsartet brann brøt ut.

I tillegg til de 176 personene ombord i flyet skal også flere personer som befant seg på bakken da flyet kom ha blitt drept. Foreløpige anslag tyder på at minst 200 personer omkom i ulykken.

Ville forby store fly

Congonhas-flyplassen, som ligger midt i Sao Paulo, er kjent for sine korte og glatte rullebaner. Ifølge CNN hadde rullebanen ulykkesflyet landet på nylig fått nytt dekke, men dreneringssporene som skulle få regnvannet til å renne av rullebanen var ennå ikke på plass.

Tidligere har hovedrullebanen vært stengt i flere uker fordi vann har hopet seg opp på rullebanen.

Flyplassen er i utgangspunktet ment for små lokalfly. I februar ville en brasiliansk domstol forby større fly av sikkerhetsårsaker, men i ankesaken ble denne dommen endret. Begrunnelsen skal ifølge CNN ha vært at et forbud ville skade næringsgrunnlaget på flyplassen, og at svakhetene rundt sikkerheten ikke var grunn nok til å stanse flytrafikken.

Teknisk Airbus-kompetanse

- Det vil være upassende for Airbus å ta del i spekulasjonene rundt årsaken til ulykken. Det må granskningskommisjonen ta seg av, skriver Airbus i en pressemelding.

Det er Bureau d'Enquêtes et Analyses ( BEA) som har ansvar for granskningen. Airbus har sendt fem spesialister til Sao Paulo for å bistå BEA med teknisk kompetanse.

Om flyet

Airbus A320-flyet som var involvert i ulykken, ble registert under nummeret PR-MBK med serienummer 0789.

Det ble levert til TACA International fra produksjonslinjen i 1998, og var utstyrt med IAE motorer. TAM hadde bare hatt flyet siden desember 2006.

Flyet hadde hatt 26.320 flytimer, fordelt på litt under 9400 flyvninger.

TAM er Airbus' største kunde i Latin-Amerika.

Andre stor-ulykke på ti måneder

Ulykken med flest omkomne i Brasils historie - før tirsdagens tragedie - skjedde 30. september 2006.

Da kolliderte et Boeing 737-fly fra Gol Aerolinhas Inteligentes SA med en privatjet over regnskogen i Amazonas. Alle de 154 personene ombord i ruteflyet omkom, mens privatjeten landet trygt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.