Skanska utfører det meste av arbeidet på Kråkerøybrua. Samme firma har fått kontrakten på bygging av tilstøtende fyllinger. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Ny kontrakt til Skanska på Kråkerøyforbindelsen

Skanska har tidligere sikret seg den største kontrakten på dette prosjektet. Den omfatter alt arbeid på klaffebrua bortsett fra fundamenteringen. Kontraktsummen er på 80,8 millioner kroner.

Den nye kontrakten underskrives 17. desember. Den omfatter bygging av fyllinger inn mot landkarene på begge sider av brua. Det blir en krevende oppgave. Fyllingene skal ligge på en tørrskorpe. Under dem er det 40 meter med kvikkleire før man kommer ned til fast fjell. Her er det bare EPS som duger. Steinfyllinger hadde blitt så tunge at de hadde truet stabiliteten i grunnen.

Den nye Kråkerøybrua krysser Vesterelva, den ene av de to løpene Glomma deler seg i før den møter havet. Vesterelva skiller Kråkerøy fra Fredrikstad sentrum. På sentrumsiden skal det bygges en 90 meter lang fylling, på den andre siden blir fyllingen 175 meter lang. Fyllingene blir opptil fem meter høye. Til sammen 14 000 m3 EPS vil gå med til dem.

På Kråkerøysiden skal det bygges et stort teknisk rom inne i EPS-fyllingen. På sentrumsiden blir det to små tekniske rom og en kulvert for en gangveg.

På sidene av fyllingene skal det monteres betongelementer. Dette er nødvendig av hensyn til stabiliteten. EPS-blokkene er så lette at de kunne blåst bort hvis ikke noe holdt dem på plass. På toppen av fyllingene blir det støpt en betongplate med kantdragere på hver side.

Hele jobben skal være gjort innen 25. september neste år, men.Skanska får flere delfrister å forholde seg til. Det tekniske rommet på Kråkerøysiden må være ferdig i midten av mai slik at installasjonen av utstyr kan komme i gang. Rommet skal blant annet gi plass til utstyret som driver klaffene. Kulverten på bysiden skal være gangbar i midten av juni. Brua blir åpnet for trafikk i løpet av 2010.