E 6 gjennom Gudbrandsdalen blir to kilometer kortere enn i dag når den 3,85 km lange Øyertunnelen blir åpnet senest 1. desmber 2012. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Ny kjempejobb på E 6 er utlyst

De totale kostnadene for prosjektet er beregnet til 880 millioner kroner, som skal dekkes med statlige midler og bompenger. Fordelingen blir omtrent 50/50. Hele beløpet går ikke til E 6 - utbedring av riksveg 254 for 94 millioner kroner inngår i prosjektet.

For å få plass til midtrekkverket skal E 6 utvides til en bredde på minst 13,5 meter. På to forbikjøringsstrekninger blir det fire felt og en bredde på 17,5 meter. I dag varierer bredden mellom 8 og 9 meter. Gjennom tunnelen blir det bare midtfelt. Profilet blir T 10,5. Nord for tunnelen er det en dagstrekning på en kilometers langde som skal utbedres, men her blir ikke noe midtrekkverk i første omgang.

Den som får kontrakten skal også bygge om to kryss fra ett til to plan. Oppdraget omfatter alt anleggsarbeid på strekningen, men ikke elektroarbeid i tunnelen.

E 6 mellom Øyer og Tretten er ulykkesbelastet. Vegvesenet håper at midtdeler og midtfelt skal få ulykkestallene ned. Tunnelen fører også til at E 6 blir to kilometer kortere.

Tunneldriften vil gi et betydelig masseoverskudd. En del av overskuddsmassen vil bli brukt til å etablere en ny strandsone langs E 6. I dag går vegfyllingene helt ut i elva. Når utbyggingen er ferdig, er det en beplantet strandsone med viker og nes og en tursti mellom E 6 og elva.

Overskuddsmassen skal også brukes til å sikre jordbruksarealer mot oversvømmelse. Araelene nederst mot Lågen blir ofte oversvømmet når det er flom. Nå skal jorden fjernes og terrenget heves ved hjelp av sprengstein fra tunnelen. Deretter legges jorden tilbake på et nivå som er opptil 2-3 meter høyere enn i dag. På denne måten vil man unngå framtidige oversvømmelser.

Sweco er Vegvesenets hovedkonsulent. Anleggstart er planlagt 1. desember. Nøyaktig tre år senere skal jobben være avsluttet.