Ny kai for tømmer

  • nyheter_bygg

Den nye, men tradisjonelle pelekaien ved Eydehavn ble overlevert 13. juni. Kaien er ca 160 meter lang og har et totalt areal på vel 1600 kvadratmeter. Dette betyr at AT-Trepark nå kan sende ut tømmeret sin fra egen kai. AT-Trepark er et datterselskap av Agder og Telemark Skogeierlag.

Planer om trebasert industri i forbindelse med den nye kaien er lansert. Men først må 250.000 kubikkmeter fjell fjernes, på mest mulig fordelaktig vis.

Forurenset bunn

- Strandsonen ved kaien var forurenset som følge av miljøsynder fra tidligere tungindustri. Løsningen ble å dekke bunnen med 25-30 cm sand og et tilsvarende lag pukk på toppen, sier anleggsleder Svein Adolf Gundersen fra NCC Norge AS.

Når sanden slippes fra en splittlekter, daler den sakte ned og dekker forurensningene som et teppe. Pukken ble fraktet med en slepebåt med differensiert GPS om bord. 10.000 kvadratmeter havbunn ble kartlagt og delt opp i et rutenett. GPS-navigering, riktig fart og nødvendig åpning på lekteren sørget for at hver lekterlast dekket en rute. Metoden er relativt ny. Agder Marine i Kristiansand ble leid inn for oppdraget. De hadde tidligere utført tilsvarende arbeid i hjembyen.

Rådgiverne ble henter inn fra Bergen, Grønstad & Tveito AS, med spisskompetanse på kaibygging. Gunnar Takle-Pedersen i Grønstad & Tveito sier mye avhenger av entreprenøren dersom kvaliteten skal bli bra. Hans bedrift har ofte vært rådgiver for NCC, og bygging av kaier og verft er spesialiteten til NCC Norge AS.

- Få bygger flere kaier enn oss, og de siste fem årene er det bygd en lang rekke kaier i Norge sier Gundersen i NCC.

Fylling og peler

En provisorisk veistubb er lagt ned til kaien, og en eksisterende vei er oppgradert til å tåle tungtransporten. Etter at hele industriområdet er opparbeidet, skal det bygges en ny adkomstvei.

- Terminalområdet innenfor kaien er delvis opparbeidet på fylling i sjøen. 12.000 kvadratmeter av området er asfaltert. Bortimot 40.000 kubikkmeter fjell ble utsprengt og fylt ut i sjøen. Deretter ble det pelet til fjell gjennom fyllingen med 27 stålrørspeler. Fjellet lå på rundt 15 meters dybde. Bare noen peler måtte fordybles på grunn av skrått fjell, sier Gundersen. Fordybling betyr at pelen får en ekstra spiss.

Dybden foran kaifronten er sju meter. Kaien er hovedsakelig bygd av elementer. Selve dekket på dragerne ble prefabrikkert på stedet om vinteren og deretter fraktet på plass. Støpingen foregikk i et telt for å ha bedre kontroll på kvaliteten. Kaien er dimensjonert for nyttelast på fem tonn pr kvadratmeter og punktlaster på 70 tonn. Den er utstyrt med ni 50-tonns pullere og fire leidere.

I rute

- Det meste av den treforedlende industrien er nedlagt på Sørlandet de siste årene. Derfor må AT-Trepark eksportere tømmeret andre steder. Båt er den billigste transporten, og da vi ble oppsagt ved Vindholmen kai, måtte vi bygge vår egen, sier Aasulv Løvdal hos byggherren.

Imidlertid var det ikke enkelt å finne egnete strandarealer, disse områdene er attraktive og mange er interessert i dem.

Kontraktssummen var på 17,5 millioner kroner. Etter halvannet år med planer, kontraktsarbeid og forhandlinger, startet arbeidet i begynnelsen av september 2001.