NATURVITENSKAP

Ny hastighetsrekord

LITE FLY, STOR FART: Pegasus XL raketten har tent etter slippet fra B-52B bæreflyet, og X-43A flyet helt fremme i nesen er på vei mot en ny hastighetsrekord.  lengden på flyet er bare 3,8 m. (NASA)
LITE FLY, STOR FART: Pegasus XL raketten har tent etter slippet fra B-52B bæreflyet, og X-43A flyet helt fremme i nesen er på vei mot en ny hastighetsrekord. lengden på flyet er bare 3,8 m. (NASA)
Erik Tandberg
26. nov. 2004 - 15:13

Flyvningen fant sted over Stillehavet utenfor California-kysten, og ble innledet med slipp fra romorganisasjonens Boeing B-52B i en høyde av 12 200 m.

Derfra sørget en Pegasus XL rakett for å øke hastighet og høyde til flyet slik at det kunne operere på egen hånd med motorbruk i ca. 10 sekunder. Etter prøven styrtet det lille flyet i havet.

En ramjetmotor skiller seg fra en turbojetmotor ved at den istedenfor en turbindrevet kompressor, bruker luften som hoper seg opp i forkant av motorten for å øke trykket og massen av forbrenningsgasser. Vanskeligheten med en overlyds ramjetmotor, eller scramjetmotor (supersonic combustion ramjet), er å nyttiggjøre seg luften uten å skape for meget motstand og varme. Gjennomstrømningshastigheten må ikke være så stor at flammen eller forbrenningssonen blåses ut av motoren. Samtidig må ikke hastigheten reduseres så mye at varmeutviklingen blir ødeleggende.

Løser man de praktiske problemene vil scramjetmotoren kunne gjøre stor nytte for seg i området 5-15 M, og således bli et meget interessant fremdriftssystem for fremtidens hurtige militære og sivile fly.

Dessuten for nederste trinn i romtransportsystemer. X-43A har bidratt vesentlig for å komme videre i arbeidet.

X-43A programmet koster i overkant av 230 millioner dollar.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.