STRATEGI: En egen arbeidsgrupper har utarbeidet forslaget til sikringsstrategi. Denne strategien er nå innarbeidet i nye håndbok 021, veitunneler. Si din mening i høringsrunden som starter denne måneden. (Bilde: Mona Strande)
ENDRER: Sjefingeniør Jan Eirik Henning i Vegdirektoratet sier de har lyttet til bransjen under revisjonen av håndboken for veitunneler. (Bilde: Kjell Wold)

Ny håndbok om veitunneler

Ifølge Vegdirektoratet skal den reviderte håndboken sendes ut på høring i uke 42 eller 43.

Sikringsstrategi

- De viktigste endringene er at vi tar inn en ny strategi for stabilitetssikring, og en del nytt innen geometrisk utforming som blir samkjørt med siste utgave av håndbok 017, vei- og gateutforming, sier sjefingeniør Jan Eirik Henning i Vegdirektoratet.

Den nye sikringsstrategien innebærer en standard metodikk for å komme frem til ønsket nivå for permanent stabilitetssikring, og har som hensikt å sikre et enhetlig og forutsigbart sikringsnivå for veitunneler. Her inngår også normerte krav til ulike sikringsmetoder ut ifra hvilke geologiske utfordringer det er på stedet.

Ny klassifisering

- Vi står fortsatt på at berget skal brukes som byggemateriale. Derfor innføres en standardisert metodikk for bergmasseklassifisering basert på metoden i Q-systemet. Når bergklassen er bestemt finner man minimumskrav til permanent stabilitetssikring i en tabell. Kravene til permanent sikring er mye strengere for de fleste bergklassene enn det som anbefales i Q-systemet, sier Henning.

Tunnelsikkerhetsforskriften av 15. mai 2007 legges til grunn. Forbedringsforslag nevnt i Vegdirektoratets NA-rundskriv 2007/3, "Nye og utfyllende bestemmelser, prosedyrer og tiltak vedrørende planlegging, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold av veitunneler", tas også inn i den nye håndboken.