Ny firefelts mjøsbru i tre?

  • arkivnyheter

Den moderne norske trebruens historie startet på begynnelsen av 1990-tallet, og Norge er i dag ledende på trebruer. 16. og 17. mars samles sentrale fagpersoner på Honne kurs- og konferansesenter på Biri for å belyse trebruenes utvikling. Som case vil en se på om en firefelts mjøsbru kan bygges i tre.





Skal skje før 2020

Cirka 12 prosent av norske bruer er i tre, og de fleste trebruene er overgangsbruer over hovedfartsårer. I samarbeid med NHO Innlandet og Innovasjon Norge, har Statens vegvesen tatt initiativ til å gjøre et forprosjekt for å se på om Mjøsbrua, brua i E6 over Mjøsa mellom Moelv og Biri, kan bygges i tre. Mjøsbrua skal etter planen utvides til en firefelts bru før 2020.





Firefelts trebru mulig?

Forprosjektet starter med en work-shop på Honne kurs- og konferansesenter 16. og 17. mars. På work-shopen vil ledende fagmiljøer være samlet for å diskutere temaer som tekniske løsninger, estetikk, design, miljø og logistikk. I etterkant av work-shopen vil det bli skrevet en rapport som skal presenteres på den internasjonale trekonferansen på Lillehammer i september 2010.