UTØRST: Mercedes C-klasse på 0,4 liter pr mil? Ja, sier fabrikken, som nå har vist en ny generasjon turbodieselmotorer. Den bygges inn i C-klasse fra høsten av. Bildet viser testingen i utviklingsavdelingen. (Bilde: MERCEDES)
UTØRST: Mercedes C-klasse på 0,4 liter pr mil, påstår ingeniørene bak motoren. Her fra utviklingsavdelingen. (Bilde: MERCEDES)
DAK og P: Konstruksjon og produksjon av den nye utørste dieselmotoren til Mercedes. Forbruk: 0,4 liter pr mil. (Bilde: MERCEDES)
TESTING: Den nye diselmotoren til Mercedes. Den bygges inn i C-klassen fra høsten av. Bildet viser testingen i utviklingsavdelingen. (Bilde: MERCEDES)

Ny diesel med høy effekt, lavt forbruk

  • Motor

Om man overfører tallene til en framtidsmotor av samme type, men med 1,5 liters slagvolum (downsizing), blir situasjonen riktig interessant.

Fra 1,5 liter kan man da dra ut 142 hk/105 kW og 350 Nm.

Takler EU-krav

Dette er mer enn nok til f.eks. å trekke en mellomstor personbil.

Forbruket bør ikke bli på stort mer enn 0,4 l/mil og utslippene av CO 2 vil ligge rundt 110 g/km. EU’s framtidsmål er at bilparken ikke skal slippe ut mer enn 120 g/km i 2010.



Også i hybrid

Mercedes sier at den nye motorkategorien også vil være velegnet i en hybridbil. Der vil motoren lade litiumbatteriene mens bilen selv i stor grad drives av en momentsterk elektromotor via en felles girkasse.

Grunnen til at Mercedes klarer å plukke så stor ytelse i hk/kW og Nm ut av de nye motorene, er at de puster ekstra godt, at de har en dobbelturbo og at indre friksjon samt motorluftkjøling er forbedret.

Kald luft

Godt kjølt innsugningsluft øker mengden oksygen som kan pumpes inn i forbrenningsrommet. Dobbelturbo gir godt drag alt fra lave turtall og god luftmating på toppen av turtallet.

Her sørger en mindre høytrykks-turbo for luftmating i lave turtall mens en større lavtrykks – koblet til den første via spjeld – gir luft i høyere turtall, f.es. over 2500 o/min. Den lille turboen opererer i hele 248.000 o/min.



Må styres godt

Motorene har blokk av grafitt-støpejern og topp av legert aluminium.

Støpejern tåler høye arbeidstrykk og aluminiumtopp senker motorvekten.

Kamaksler osv. drives av lettløpende tannhjul. Pumpene drives elektrisk.

Motorenes arbeidstrykk er økt til 200 bar. Sammen med godt styrt multiinnsprøytning av drivstoff via commonrail på 2000 bar, gir dette god kontroll av NO x-produksjonen. Denne skal være så lav som mulig. NO x (nitrogenoksider) produseres når man øker forbrenningens temperatur og trykk.

Kontrolleres

Det er luftens innhold av nitrogen som forbindes med oksygen til nitrogenoksider. Denne produksjonen øker dramatisk om ikke forholdene i forbrenningsrommet kontrolleres. Her dempes NO x-produksjonen ved at drivstoffet via piezoelektriske injektorer, sprøytes inn flere ganger pr. arbeidsslag. Dette gjør at forholdet mellom trykk og temperatur holdes under kontroll.

Kun kort tid igjen

De nye motorene kommer i C-klasse til høsten. Senere kommer Mercedes sannsynligvis med en hybridbil der denne motorteknikken tas i bruk.

Det er mulig å forbedre motorene ytterligere.

Høytrykkspotensial

Dette kan f.eks. skje ved at de piezoelektriske injektorene byttes ut med de nye hydrauliske som Bosch alt har vist enkelte teknologijournalister.

Der er commonrailtrykket bare 1200 bar, men dette ganges opp til det dobbelte i injektorene, via hydraulisk trykkøkning. En slik teknologi vil kunne øke literytelsen enda mer.