Tesla el-bil. (Bilde: Tesla Motors)
VB2 slår bensin og lithium-ion batterier når det kommer til energieffektivitet. Graf: University of Massachusets

Ny brencelscelle danker ut blybatteri

  • Motor

Tross skepsis fra en rekke eksperter, mener man nå at en ny type brenselcelle kan gi el-bilen det oppsvinget den trenger for å få det etterlengtede fotfestet i bilmarkedet.

I Statene har forskere utviklet en blanding av en brenselscelle og et batteri med en energikapasitet som slår både bensin og lithium-ion-batterier.

Energikapasitet

Den nye brenselscellen er en vanadiumborid brenselscelle (VB2) som produserer energi ved å tilføre luft.

VB2 minner om zink-luft-brenselsceller, men der disse har en energikapasitet på 1,75 Wh, har VB2 i praksis en energikapasitet på hele 5 kWh per liter.

Til sammenlikning har bensin en energikapasitet på 2,7 kWh per liter, og lithium-ion batterier har en kapasitet på 0,5 kWh.

Må skiftes ut

Sammenlikner man VB2 med et blybatteri, er den 300 ganger mer effektiv, melder danske Ingeniøren.

Framtidens elbiler kan få god nytte av den nye brenselcellen, men det betinger at anoden av vanadiumborid skiftes ut fortløpende.

Tankstasjoner

En infrastruktur med en rekke tankstasjoner, hvor bilister kan skifte utbrukte vanadiumboridanoder med nye, som blir kjemisk gjenskapt, er hva Stuart Licht ser for seg.

Han er kjemiprofessor ved University of Massachusets i Boston, hvor også forskerne bak den nye brencelscellen holder til.

Kritiske røster

Vanadiumborid kan kreve mer energi å utvinne enn bensin, frykter imidlertid spesialist i brenselsceller, Chao-Yang Wang ved Pennsylvania State University, overfor New Scientist.

Elektrokjemiker John Owen ved University of Southhampton holder en knapp på Lithium-luft brenselsceller, som han mener gir langt bedre energikapasitet.

De amerikanske forskningsresultatene er offentliggjort i tidsskriftet Chemical Communication.