Ny anbudsrunde ga lavere priser på Hardangerbrua

Det var i fjor høst at Samferdselsdepartementet ikke ville akseptere de høye anbudene som kom inn på tilførselsvegene til Hardangerbrua. Kostnadsøkningen var på hele 38,4 prosent sammenlignet med kostnadsoverslagene fra Statens vegvesen. Etter å ha splittet opp jobbene på en annen måte, med mulighet til også å se flere av oppdragene under ett, er Statens vegvesen langt mere fornøyd med prisene som nå er kommet inn.- Tilbudene ligger litt lavere enn forventet, seier prosjektleder Øivind Søvik i Statens vegvesen.

Danske lave priser på stålarbeidene

Det mest påfallende ved tallene fra anbudsåpningen er stålanbudet fra danske MT Høigaard. Nærmeste konkurrent ligger nesten 50 % høyere!, mens det er mindre enn 5 % som skiller de tre andre som ga anbud på ståljobben.

Summen av de fire laveste anbudene er så vidt over 1,4 milliarder. Stålanbudet alene utgjør mer enn halvparten av dette. Hvis danskene ikke hadde gitt pris, hadde summen av de fire laveste anbudene ligget 27 % høyere! Vegvesenet må be til høyere makter om at danskene ikke har tatt uakseptable forbehold eller gjort formelle feil. I så fall sprekker budsjettet. MT Høigaard har her servert Vegvesenet noen hundre millioner på gullfat.

Det nest mest påfallende er demonstrasjonen av hvor norske entreprenører har kompetanse. Ingen norske firmaer ga pris på ståljobben.



De norske billigst på tunnel

Når det gjelder tunneldrift er situasjonen totalt forskjellig. Tilførselsvegene inneholder en god del tunnelarbeid. 10 entreprenører ga anbud på tilførselsveger på sørsiden. Av disse var det 8 norske. De tok de 8 første plassene. 7 ga anbud på tilførselsveger på nordsiden. 5 av dem var norske, og de tok de 5 første plassene.

Veidekke var den eneste av de største norske entreprenørene som ikke ga anbud på tilførselsveger. De ligger klart lavest på betongarbeid på brua. Nr. 2 ligger 23 % høyere!

AF Skandinavia har også en bra ledelse til nr. 2 på sørsiden (6%), mens det er dødt løp på nordsiden. Hæhre Entreprenør ligger mindre enn 5 promille lavere enn AF Skandinavia.





10 entreprenører har lagt inn anbud på tilførselsveger med tunneler på Bu-siden. Dette er:

AF Scandinavia A/S191.741.530,-mill. kroner

Hæhre entreprenører a/s 203.178.017,-mill. kroner

Mika A/S206.268.083,-mill. kroner

Kruse Smith A/S214.145.513,-mill. kroner

Mesta entreprenør A/S214.320.316,-mill. kroner

Skanska A/S222.495.000,-mill. kroner

E. Opedal & Sønner222.939.387,-mill. kroner

NCC Construction A/S238.537.252,-mill. kroner

MT Høigaard (Danmark)255.856.894,-mill. kroner

Alpine Bau (Tyskland)308.597.793,-mill. kroner





Til tilførselsveger og tunneler i Vallavik er det kommet 7 tilbud:

Hæhre entreprenør A/S120.250.828,-mill. kroner

AF Scandinavia A/S120.844.171,-mill. kroner

Skanska Norge A/S137.753.642,-mill. kroner

Mesta A/S143.053.781,-mill. kroner

NCC Construction A/S151.488.428,-mill. kroner

MT Høigaard (Danmark)176.096.631,-mill. kroner

Alpine Bau (Tyskland)203.184.761,-mill. kroner



Til betongarbeider er det kommet 6 anbud:

Veidekke entreprenører A/S331.219.114,-mill. kroner

Kruse Smith A/S407.124.788,-mill. kroner

Alpine Bau (Tyskland)407.198.119,-mill. kroner

Skanska A/S413.805.983,-mill. kroner

MT Høigaard (Danmark)495.951.500,-mill. kroner

Bilfinger Berger (Tyskland)515.226.353,-mill. kroner





4 tilbydere har gitt pris på stål- og montasjearbeider, ingen av dem er norske:



MT Høigaard (Danmark)761.196.341,-mill. kroner

AB American bridge (USA)1.137.731.156,-mill. kroner

HSM (Nederland)1.151.218.812,-mill. kroner

Cleveland Bridge/Hollandia1.192.889.787,-mill. kroner