BARE FILME. De neste årene skal lokaltog kameraovervåkes, men NSB får ikke lov til å se på bildene. (Bilde: Espen Zachariassen)
Overvåkingskamera Oslo S, Oslo, tog, perrong. (Bilde: Espen Zachariassen)
Stein Nilsen konserndirektør leder for NSB Persontog (Bilde: NSB)

NSB skal overvåke deg i blinde

  • IT

I løpet av våren starter ESP Group arbeidet med å montere flere tusen høyoppløselige kameraer i lokaltogene hos NSB.

Først ut er materiell på strekningen Asker – Lillestrøm.

Kameraene skal monteres samtidig som togsettene er på verksted for annet vedlikehold. Derfor kommer arbeidet til å pågå til høsten neste år, kanskje til over i 2010.

Tryggere

Hensikten er en tryggere reise for både passasjerer og ansatte.

– Vi har behov for å få ned trusselnivået, sier Stein Nilsen, leder for NSB Persontog. Selv har NSB få episoder å vise til, men Nilsen sikter til erfaringer fra buss og bane andre steder i landet.

– Poenget er å redusere risikoen for uønskede hendelser. Hos andre trafikkselskaper er både hærverk og voldsepisoder redusert der kameraer er montert, sier konserndirektøren.



Kontinuerlig opptak

Kameraene kommer til å gjøre opptak kontinuerlig i kupeene og ved dørene, men det vil ikke gi konduktøren mulighet til å oppdage hendelser tidligere enn før. Årsaken er at togpersonalet ikke har lov til å følge hva kameraene fanger opp.

– Det skal ikke monteres monitor i togsettene. Det tillater ikke reglene, sier Nilsen.

Dempe konflikt

– I hvilken grad er disse reglene for strenge?

– Hensikten er at kameraene skal virke konfliktdempende, og ingen skal se på passasjerene bare fordi de har lyst. Så jeg syns ikke de er for strenge, svarer Persontog-sjefen.



Vold og hærverk

Opptakene kommer først til nytte hvis det skjer voldsepisoder eller hærverk.

– Da er det teknisk personell som kan hente ut opptak og formidle dem til politiet.

Velprøvd teknologi

– Hvordan kan dere vite at det faktisk gjøres opptak, hvis det ikke er noen skjermer å følge med på?

– Tekniske tester sørger for dette. Teknologien er kjent og velprøvd. Hvis det skulle vise seg at systemet ikke fungerer, har vi valgt feil leverandør, sier Stein Nilsen.



Langvarig strid

Først etter to års kamp mot datatilsynet fikk NSB lov til å montere overvåkingskamera i togene.

Den første henvendelsen kom i 2004. Tilsynet vendte tommelen ned og mente det fikk holde med kameraer i inngangspartiene, ikke inne i selve togkupeen.

Overkjørt av Personvernnemnda

To år senere ble tilsynet overkjørt av Personvernnemnda. NSB fikk grønt lys til å overvåke også kupeene. Det betyr imidlertid ikke at det er fritt frem, ifølge tilsynet.

– Gjennom utarbeidelse av rutiner og retningslinjer må NSB forholde seg klart og entydig i forhold til hva opptakene skal kunne benyttes til - og ikke minst hva de ikke skal benyttes til. Begrunnelsen var bedring av sikkerheten for passasjerer og ansatte, og forebygging og oppklaring av straffbare forhold. Ansatte skal ikke måtte regne med at ledelsen benytter kameraopptak som kontroll av kvaliteten på konduktørens kundebehandling og lignende, sier informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet.