NSB kan finne takten

jernbane

I stedet for å slåss mot utviklingen og klattinvestere, bør NSB komme utviklingen i møte og tilpasse seg fremtiden hurtigst mulig. De ulønnsomme banestrekningene bør stoppes, og det bør satses på nærtrafikk og intercitytrafikk i passasjersektoren. På de lengre distansene har NSB små muligheter til å konkurrere med ekspressbusser og fly. Med frisleppet av ekspressbussene kan passasjerene fraktes ned mot 0,50 kroner pr. kilometer, mens subsidiert togdrift ligger på ca. 1 krone.

Nedlegging av de ulønnsomme rutene vil lede til at NSBs passasjerdivisjon blir liten og forhåpentligvis oversiktlig. Dermed kan de konsentrere seg om å yte god service i intercity- og nærtrafikktransport, slik Anders J. Steensen etterlyser i sin kommentar "NSB i utakt" i TU nr. 14/03.

De som arbeider med Nasjonal Transportplan, bør spille opp til denne utviklingen og ikke stritte i mot av hensyn til fagforeningers ønske om å bevare arbeidsplasser som likevel vil gå tapt.

Sivilingeniør Erik Heirung, Bærum