Linjeflettet eller progressivtLinjefletting er egentlig et pust fra fortiden som løste en del problemer med analoge bilderør. Her vises hvordan to helbilder egentlig ser ut i linjeflettet og progressiv form. Selv om de to bildene inneholder samme informasjon er det rundt 20 prosent mer effektivt å komprimere den progressivt skannede videoen. Det kan enten brukes til å redusere bitstrømmen eller til å øke kvaliteten, eller noe midt i mellom. (Bilde: EBU)

NRK skifter til HD

Statmuxing

  • Den plattformen som har minst kapasitet er bakkenettet. NRK får ikke mer kapasitet på sin signalpakke (multiplekser- Mux) før til sommeren.
  • Likevel regner de å få plass til NRK1 i HD av to grunner. For det første kan den nyeste versjonen av programvaren som pakker signalene til en bitstrøm gjøre det som heter statistisk multipleksing mellom kanaler i HD og SD. Det betyr at bitratebehovet mellom kanalene vurderes kontinuerlig og optimaliserer hver enkelt kanals behov.
  • For det andre blir selve kompresjonsprogramvaren bedre. I 2011, når NRK disponerer en full signalpakke vil NRK2 og NRK3 går over til HD.


Work in progress

  • Det er fremdeles mange elementer som ikke er klart når det gjelder standardisering av HD.
  • I tillegg til lyd er fremdeles filformatet for lagring av HD-video uavklart. Forslagene vil være ferdig til våren, men det vil neppe bli bare ett.
  • Panasonic og Sony er de tunge aktørene og de vil etter all sannsynlighet lansere hvert sitt. I beste fall blir det derfor bare to formater.


Det er ikke lenge siden TV ble digitalisert. I starten av desember skrus de siste analoge senderne av i bakkenettet, og da er all TV-transmisjon her i landet digital.

Unntaket er at kabel-TV-leverandørene vil fortsette å parallellsende analog TV fordi de har så stor kapasitet.

Nå skal TV-verden over fra SD – Standarddefinisjon til HD – Høydefinisjon. NRK har annonsert at de starter NRK i HD fra 12. februar. En dato som selvfølgelig faller sammen med åpningen av vinter-OL i Canada.





Gammel moro

Det er mange år siden HD-standarden ble definert, og det ble gjort en del grep for å bygge broer over mot den gamle analoge verdenen.

Et av grepene var å beholde den gamle måten å linjeflette (interlace) bildene på. Katodestrålerør ble veldig ubehagelige å se på når oppfriskningsfrekvensen var under 50.

Derfor ble hvert bilde delt i to halvbilder med linje 1,3,5 osv i det ene, og linje 2,4, 6 osv i det andre. Det gjorde at de 25 helbildene per sekund ble til 50 halvbilder.

Denne teknikken fungerte også som en analog bildekompresjon. Det å sende 50 helbilder i sekundet ville kreve 16 MHz per kanal og det var i praksis umulig å få plass til.





I eller P

Da dagens HD-TV-standard ble definert ble det åpnet for både linjeflettede og progressive bilder, og siden har diskusjonen gått høyt.

HD kommer i to oppløsningsvarianter 1280 ganger 720 og 1920 ganger 1080. Den høyeste oppløsningen kommer i to varianter; I og P, det vil si linjeflettet og progressiv bildeskanning.

Den minste oppløsningen er alltid P – progressiv.





SUPERKVALITET: Overgangen fra analog TV til digital TV har allerede vært en kvalitetsrevolusjon med nesten tre ganger høyere oppløsning. Den effektive oppløsningen i et analogt TV-bilde er ikke på mer en usle 400 ganger 350 bildepunkter, mens digital-TV er på 720 ganger 576. Overgangen til HD vil bety en seksdobling av kvaliteten til det SD-signalet vi ser i dag og 15 ganger mer enn analog TV.

Alltid 1080P

Uansett hvilket signal som kommer inn i TV-en må den fylle ut alle bildepunktene på skjermen og vise hele bildet, det vil si progressiv bildeskanning minst 50 ganger i sekundet.

Noen moderne TV-er regner ut mellombilder og viser bildene opptil 200 ganger i sekundet. Det betyr at en TV med Full HD-oppløsning alltid vil vise minst det som kalles 1080P/50.

Dessverre gjelder det gamle ordtaket "søppel inn, søppel ut" også når det gjelder signalkvalitet. Om du tar inn en kanal hvor signalet er veldig komprimert blir det ikke noe bedre om det vises i 1080P/50 på skjermen.

Her kommer elektronikken i TV-en inn i bildet. Det er den som oppskalerer bildet til skjermen, men de færreste TV-er gjør en god nok jobb. Det ville koste alt for mye.





HD i NRK

NRK har arbeidet med HD i svært mange år og kommet til at den beste måten å sende signalet på er å basere seg på progressive signaler. Men i stedet for å snakke om oppløsning tar NRK utgangspunkt i selve bitstrømmen.

Fra denne bitraten er det tre parametere som bestemmer kvaliteten; oppløsningen, linjefletting eller ikke og antall bilder i sekundet.

Bitstrømmen NRK produserer med er på 1,5 Gbit/s og den skal gjenskapes i dekoderen etter å ha blitt overført i komprimert format. 1,5 Gbit/s brukes enten TV-en viser 720p/50 eller 1080i/25.

De fleste som sender HD i dag bruker 1080i/25. Begrunnelsen har kanskje vært at 1080 høres flottere ut enn 720.

NRK har sett på hvilket format som gir best bilde på 1,5 Gbit/s og er kommet til at 720p/50 er rundt 20 prosent mer effektiv enn 1080i/25.

Grunnen er at det er mye mer effektivt å komprimere et progressivt signal som må presses ned til en bitstrøm som blir på rundt 10 Mbit/s eller mindre. I linjeflettet video hopper hver linje i et helbilde hopper frem og tilbake siden de representerer 1/50-dels sekund forskjell.

Film i 1080P

Progressiv video er også roligere å se på fordi det ikke sniker seg inn noen kompresjonsdefekter som kommer fra feilene i sammenflettingen av de linjeflettede halvbildene.

Når det gjelder film kan det bli aktuelt å sende det i formatet det er produsert i, nemlig 1080p/25.

Filmer har den høyeste oppløsningen og de er progressivt skannet, men Hollywood bruker halvparten av bildene per sekund. Bitstrømmen er derfor den samme som ved 720p/50.





Linjeflettet produksjon

Når NRK skal produsere HD-materiale vil det likevel foregå med kameraer basert på 1080i/50. Grunnen er at slike kameraer er en blender mer lyssterke enn de basert på 720p/50.

Etter opptak blir videostrømmen konvertert til 720p/50. Men det kan NRK gjøre uten å tape kvalitet slik som en vanlig TV ville gjøre.

Grunnen er at de har anskaffet elektronikk til 1,2 millioner kroner for å gjøre jobben. I en vanlig TV er det elektronikk til noen få kroner som ellers måtte gjøre jobben.





Lyd også

HD-TV handler ikke bare om bilde. Lyden skal også forbedres kraftig. Når NRK begynner sendingene 12. februar neste år vil lyden fremdeles være i stereo.

Det vil ta litt lenger tid å etablere det som kalles 5.1-lyd som er lyd fra fem kanaler pluss en basskanal. Dessverre er det fremdeles internasjonal forvirring når det gjelder lyd og hvor de ulike kanalene skal ligge.

Når 5.1-lyden legges til, forhåpentligvis i løpet av neste år, vil den komme i tillegg til stereolyden slik at folk som har et 5.1-lydanlegg i tillegg til TV-en får glede av å sitte ”midt i” lydbildet.

NRK har valgt å bruke AAC+ som lydkodek, som er opptil tre ganger mer effektiv enn Dolby, som andre har valgt.

En annen utfordring er at ikke alle HD-dekodere som allerede er ute i hos forbrukerne har utgang for digital 5.1 lyd.





Myk overgang

Etter starten med OL-sendingene vil NRK1 være et HD-format på permanent basis.

Det betyr ikke at alle sendingene vil være produsert i HD, men de vil sendes som et HD-signal, noe som likevel vil gi bedre kvalitet.

I starten vil HD-produserte programmer dreie seg om innkjøpte serier. Den første norskproduserte serien som vil gå i HD er Himmelblå, som kommer på vårparten.

NRK regner ikke med at overgangen til HD er ferdig før i 2015. Da vil alt produksjonsutstyret være skiftet ut og deretter vil det bare være gammelt SD-materiale som ikke vil sendes i HD.

I 2011, når NRK disponerer en full signalpakke, vil NRK2 og NRK3 går over til HD.

Kilde: Teknologidirektør i NRK, Arild Hellgren.