NOX-FORHANDLINGER: Kystflåten står for en stor andel av Norges samlede NOx-utslipp, og bransjen er med i forhandlingene om en miljøavtale som skal erstatte NOx-avgiften. Nå håper bransjen at justerte utslippstall letter byrden når NOx-forpliktelsene skal innfris. (Bilde: Anders J. Steensen)
Suksessferga Color Fantasy ble satt i trafikk mellom Oslo og Kiel 10. desember 2004. Verdens største cruiseferge har vært en suksess fra første dag. Det gjorde det lett for Color Line å beslutte bestillingen av to nye superferger. (Bilde: Aker Yards)
ØNSKER BEDRE TALL: ¿ NOx-utslippene er trolig lavere enn det Norge har lagt til grunn, sier direktør Terje Gløersen i Rederiforbundet. (Bilde: Rederiforbundet)
INGEN GARANTI: En nedjustering av utslippstallene for NOx vil ikke få umiddelbare konsevenser for kystflåten, advarer Gisle Haakonsen i SSB. (Bilde: SSB)

NOx-forhandlinger i sluttspurt

Miljøverndepartementet og 14 næringsorganisasjoner er i innspurten av forhandlingene om en miljøfond for NO x.

Departementet skal være villig til å frita dem som i dag betaler NO x-avgift og i stedet la pengene gå til et stort miljøfond, som skal brukes til å gjennomføre utslippsreduserende tiltak.

Regjeringen i NOx-knipe – Norge langt fra mål

Stort gap

Gapet mellom NHOs tilbud og kravet fra myndighetene er imidlertid svært stort.

Norge må redusere NO x-utslippene med rundt 39 000 tonn innen 2010. Bransjeorganisasjonene gikk inn i forhandlingene med et tilbud om å redusere utslippene med 12 000 tonn i 2010 og med 15 900 tonn i 2012 – gjennom en miljøavtale.

De 14 bransjene står for rundt 60 prosent av Norges totale NO x-utslipp.

Lavere utslipp

Nå snakker flere om at en potensiell forestående nedjustering av utslippstallene for NO x innenfor kystflåten kan gjøre det lettere for bransjene å svelge de strenge utslippskravene.

Kystflåten, som hittil i år har betalt rundt 350 millioner kroner i NO x-avgift, er i tillegg til petroleumssektoren det næringsområdet med høyest NO x-utslipp.

– Utslippsfaktorene skal revideres med den følge at utslippene blir lavere beregnet enn tidligere. Hvor mye vet vi ikke i dag, men det kan gi et betydelig bidrag og hjelpe til å innfri en ellers håpløs forpliktelse, sier Ronald Fagernes, som følger forhandlingene for Norsk Industri.

– For høye tall

Rederiforbundet har lenge ment at tallene for NO x-utslipp har vært for høye. Kystflåten betaler i dag NO x-avgift etter beregninger basert på gjennomsnittsfaktorer – hvor mye NO x som slippes ut fra ulike type båter per liter drivstoff-forbruk.

– NOx-regnskapet myndighetene opererer med synes å være basert på veldig grove antakelser, mye tyder på at utslippene er lavere enn det Norge har lagt til grunn, sier direktør Terje Gløersen i Rederiforbundet.

I den siste tiden er det gjort konkrete målinger av utslippene til enkeltskip som har konstatert lavere utslipp enn det gjennomsnittsberegningene tilsier.

Nøyaktige målinger

– Så langt er det gjort mer konkrete måleberegninger for 70 skip, og utslippsnivået ligger hele 25 prosent under NO x-avgiftens sjablongverdier. Legger man de nye målingene til grunn for skipsflåten, kan det tyde på at utslippene fra sjøtransporten kanskje ligger hele 10 prosent under det faktiske utslippsnivået myndighetene har rapportert til Göteborg-protokollen, sier Gløersen.

I innspurten

Flere kilder Teknisk Ukeblad har snakket med tror forhandlingene om en miljøavtale avsluttes før jul, uavhengig om det blir et miljøfond eller forhandlingene strander.

– Jeg er betinget optimist. Vi har god framdrift nå og jeg har god tro på at vi kommer i mål før jul, sier forhandlingsleder Geir Høiby i NHO.