(Bilde: Anders J. STeensen)

NOx -avgift skremmer fiskerne

  • Kraft

Fiskeri og havbruksnæringens landsforening, FHL, frykter at fiskekriindustrien i Norge kan få store vansker fordi råstoffet, fisken, heretter kan bli fraktet til EU-havner.

Det er den nye NO x-avgiften regjeringen vil innføre fra 2007 som er synderen.

Hardest rammet

Den havgående flåten blir hardest rammet av forslaget i statsbudsjettet.

Dette er den mest mobile flåten. Store deler av fiskeriene foregår like nært Danmark, Skotland og Færøyene som Norge.

Den havgående flåten har lange tradisjoner for å dra til utlandet med fisken. I år hittil har 15 prosent av den pelagiske fisken som norske fiskere har fisket gått til utlandet, selv om det ikke har vært NO x-avgift.

Omfattende konsekvenser for kysten

– Drar fiskerne til utlandet, vil de slippe denne særnorske avgiften. Det sier seg selv at konsekvensene kan bli svært omfattende, og at skadevirkningen på norsk fiskeindustri ikke må undervurderes, sier Terje Kjølsøy som er styreleder i FHL industri og eksport.

De havgående fiskefartøyene fisker årlig en million tonn fiskeråstoff til en førstehåndsverdi på fire milliarder kroner. Store deler av dette råstoffet kan havne i utlandet neste år.

Skadevirkningene for norsk fiskeindustri og for norske kystsamfunn kan bli omfattende. Selv om man ser bort fra fisket lengst i nord, så vil fiskeråstoff til en førstehåndsverdi på over 2 milliarder kroner være i faresonen.

Vil øke utslippet

– Det er som et kinderegg med triste overraskelser, sier Kjølsøy i en pressemelding.

Han sier at konsekvensen kan bli at norsk fiskeindustri mister store mengder fiskeråstoff, at flåten går lengre distanser for å unngå avgift, og dermed bidrar til å øke NOx utslippene, og endelig at staten mister de avgiftsmidlene de har kalkuleret med å ta inn på ordningen.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.