KORALLER: Sperre leverte ROV til blant annet Mareano-prosjektet for å kartlegge de marine forholdene på norsk kontinentalsokkel. (Bilde: Sperre AS)
TIL GJØA: - Denne ROV-en skal brukes av Gaz de France for inspeksjoner på Gjøa-feltet, forteller salgssjef Wenche Haugerud.

– Notodden bør bli subseasenter

  • Olje og gass

NOTODDEN: I sommer startet byggingen av et nytt industribygg ved Heddalsvannet. I tilknytning til dette industribygget vil Sperre AS bygge et havneanlegg og et testanlegg for subseautstyr sammen med kontorlokaler og andre testfasiliteter.

Teknologipark

– Vi har god kontakt med produsenter av subseautstyr som ønsker å komme hit for å teste komponenter og sammenstillinger for havbunnsmontasje. Det nye næringsbygget blir en teknologipark, forteller salgssjef Wenche Haugerud i Sperre AS.

Bygget vil når det står ferdig våren 2011 ha 8500 m 2 areal. I tillegg en kai og et testbasseng.

– Vi kan ta moduler på lektere opp til 30 x 6 meter hit for testing. Det betyr at et der mulig å teste det meste av utstyr ved det nye testanlegget, mener Haugerud.





Elektriske

Nærmere 65 ROV-er eller fjernstyrte undervannsbåter, er bygget av innlandsbedriften. Sperre AS har spesialisert seg å på bygge og drive elektriske ROV-er.

– Selve framdriften er elektrisk, mens manipulatorarmene er hydraulisk opererte, forteller Haugerud.

Sperre leverer ROV-er i mange størrelser og til mange forskjellige formål. Alt fra visuelle maskiner for å undersøke innhold i trålposer til stort tungt utstyr som driver med arkeologiske utgravinger på sjøbunnen.





Hybrid

Hybrid ROV-en blir utstyrt med fire azimut-trustere slik vi kjenner fra store spesialfartøy med dynamisk posisjonering eller andre fartøy med høy manøvrerbarhet. Med disse trusterne er ROV-en særdeles enkel å manøvrere. I likhet med de fleste av ROV-ene Sperre leverer, er også Hybrid ROV-en utstyrt med posisjoneringsutstyr fra Kongsberg.

Denne ROV-en vil komme på markedet i løpet av et år. Fordelen med denne er at alle verktøy ROV-en skal bruke i forbindelse med oppdrag er lagt i palett på ROV-en.

– Vi lager hybridmodellen slik at ROV-en automatisk kan skifte verktøy under operasjon, ikke ulikt slik vi kjenner fra avanserte verktøymaskiner. Fordelen er at vi slipper å ta ROV-en opp til overflaten hver gang verktøy skal skiftes. Slik spares tid, sier Haugerud.

Denne ROV-en er blant de nominerte til Innovasjonsprisen under årets ONS.

Les mer om ONS på våre temasider .

Kan lage det meste selv

Sperre har full verkstedhall hvor de kan produsere alle deler til ROV-ene. Flytelementer, motorer, manipulatorarmer og kameraer kjøpes inn, mens mekaniske komponenter lager de selv.

– Det er viktig for oss å kunne lage våre egne konstruksjoner selv. Dersom det blir aktuelt å bygge i større serier vil vi sette ut deler av produksjonen.





Til oppdrett

Den største kunden av ROV-tjenester i dag er den marine sektoren.

– Det er et stort behov for kontroll av merdene som brukes i oppdrettsanlegg. De er utsatt for store påkjenninger og det er strenge krav til at de holdes tett slik at laksen ikke rømmer. ROV-er med gode kameraer forenkler slike inspeksjonsjobber, forteller Haugerud.





Til Gjøa

Men Sperre leverer også til offshoresektoren. Gas de France Suez har bestilt en avansert ROV for beredskapsfartøyet for Gjøa-feltet. Denne er blant annet utstyrt med to høyoppløselige sonarer, tre videokameraer, hvorav det ene er i HD-format, samt manipulatorarmer for å kunne gjøre operasjoner på utstyr på havets bunn.

– Vi kjøper inn standard utstyr. Sonarene sammen med posijoneringsutstyret er fra Kongsberg Maritime. Kameraene kjøper vi inn fra Sony. Sammenstilling, kontrollromsutstyr, operatørstoler gjør vi selv.





Fikset problem

Det nære samarbeidet med produsentene av undervanns produksjonsutstyr har også gitt Sperre utfordringer. Blant annet har Sperre utviklet og levert en ROV som gjør jobben med å skifte ut en del bolter på ventiltrærne. Disse boltene er svekket på grunn av utmattelse. Boltene utgjør en fare for oljeproduksjonen og et brudd kan medføre en utblåsning.

– Den løsningen vi utviklet i samarbeid med en av de største leverandørene medførte at en av de største utfordringene med undervannsutstyret ble løst, sier Haugerud.