Noryards Fosen skulle ha rundt 180 ansatte ved normal drift, ifølge planene til ukraineren Kiuzmenco og hans selskap Calexco. Ved konkursen er det 72 fast ansatte. (Bilde: Valderhaug/Bergen Group)
Noryards NY100 – IMR-fartøy Noryards Fosen skulle levere til BOA IMR AS i mars 2017. Den nye Trident-krana til NOV på 150 tonn skulle plasseres på IMR-fartøyet. Nå må NOV finne et annet skip å sette den på. (Bilde: Illustrasjon: Noryards/ Gunnar F AS)
Trident-krana kan spole hele fibertaulengden på 3000 meter inni pidestallen. (Bilde: NOV)

NORYARDS FOSEN

Noryards Fosen-konkurs: Wärtsilä sitter igjen med svarteper

Arbeid på storkontrakt var for lengst i gang.

Årsaken til konkursen er at selskapet BOA IMR AS kansellerte ordren på et Noryards NY100 inspeksjons- og vedlikeholdsfartøy til 700 millioner kroner.

Det ble strid om finansieringen og innbetaling mellom Boa Offshore (2/3) og den ukrainske eieren av Noryards, Mykola Yevgeniyovych Kuzmenko, og hans selskap Calexco (1/3).

Bostyrers jobb å si opp

Noryards Fosen oppsøker i løpet av dagen Fosen tingrett med oppbudsbegjæring.

Det blir da bostyrer som må ta runden og kansellere kontraktene med underleverandørene.

– Vi har ikke fått noen kansellering ennå, opplyser kommunikasjonssjef Marie Launes i Wärtsilä.

Selskapet vil ikke opplyse kontraktssum, men de har kontrakt på levering av en omfattende utstyrspakke.

Dette var ordren til Wärtsilä:

  • 4 x 8L32 motorer
  • NOx-reduksjon system
  • Gir og CPP (vridbare propeller)
  • Komplett elektro- og automasjonssystem med omformere, tavler, integrert automasjonssystem og kraftstyringssystem.

– Engineeringarbeidet på elektro- og automasjonssystemer skjer her i Norge og har pågått en stund. En kansellering skaper ikke en akutt situasjon, men er uheldig i et allerede meget krevende marked, sier Launes til TU.

Les også: Nå hagler det inn med forespørsler om den nye superkrana

Noryards NY100 – et IMR-fartøy Noryards Fosen skal levere til BOA Offshore i mars 2017. Opprinnelig ble skipet bestilt med en 150-tonns NOV-kran med stålwire. Det er nå endret til en NOV Trident med fibertau som kan løfte 150 tonn og sette ned på 3000 meter. Dermed kan skipet også fungere som konstruksjonsskip. Bruksområdet øker, uten at skipet blir større.
Noryards NY100 – IMR-fartøy Noryards Fosen skulle levere til BOA IMR AS i mars 2017. Den nye Trident-krana til NOV på 150 tonn skulle plasseres på IMR-fartøyet. Nå må NOV finne et annet skip å sette den på. Illustrasjon: Noryards/ Gunnar F AS

De største

Ifølge nybyggingssjef Jostein Innerdal i Boa Offshore er kranleverandør National Oilwell Varco (NOV) i Kristiansand, thrusterleverandør Brunvoll i Molde, pumpeleverandør Ing. Per Gjerdrum og skrogverftet Terzan i Tyrkia blant de største leverandørene.

– Ved å kansellere nå, rammes underleverandørene mindre enn om vi hadde ventet noen flere måneder. Mange av ordrene er ikke påbegynt ennå, sier Innerdal.

Det kan Rolls-Royce bekrefte.

– Vi har kontrakt på levering av ror- og styremaskin. Det skulle leveres neste år fra vårt anlegg i Brattvåg og er ikke påbegynt, sier kommunikasjonssjef Annette Bonnevie Wollebæk til TU.

Les også: – Ikke overrasket om vi om to år har knapphet på arbeidskraft igjen

I og med at Trident-krana har spolet hele fibertaulengden på 3000 meter inni pidestallen, er det ingen trommel som henger som en sekk og tar opp plass når krana svinges ut over skipssiden. Det er heller ingen stor og tung kabeltrommel under dekk.
Fibertau og kranTrident-krana kan spole hele fibertaulengden på 3000 meter inni pidestallen. NOV

Fibertau og kran

National Oilwell Varco fikk sin første ordre på den nye fibertaukrana Trident fra Noryards Fosen.

NOV vil ikke kommentere den aktuelle situasjonen, men er interessert i å få plassert krana på et skip så snart det er mulig. Planlagt levering var april 2017.

Konsernsjef Ivar K. Hanson i Noryards er lei seg for at det nå er slutt ved verftet i Fosen.

– Det viktigste er å ta vare på de ansatte. De har møtt på jobb i dag og fått Fjord 1s ferge «Korsfjord» ut fra dokk så færrest mulig skal bli skadelidende av konkursen, sier han til Teknisk Ukeblad.

Han sier at det er rundt 8–10 store underleverandører som rammes i tillegg til en rekke mindre.

Les også: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene

Bergen fortsetter

Hanson vet ikke hva Noryards-eier Kuzmenko vil gjøre videre.

– Han har allerede investert mye penger i Noryards, sier Hanson.

Reparasjons- og serviceverftet Noryards BMV i Laksevåg i Bergen rammes ikke og fortsetter med sine 100 ansatte.

Det var 72 fast ansatte ved Fosen-verftet.

Bransjesjef Lars Gørvell-Dahll i Norsk Industri synes det er veldig leit at Noryards Fosen er konkurs.

– Det er et godt verft og mange dyktige folk. Konkursen er ikke en direkte konsekvens av de tunge tider bransjen er inn i, men andre bakenforliggende ting. Det gjør det ekstra dumt og trist, sier Gørvell-Dahll til TU.

Les også: Britisk polarskip får norsk design. Og det kan bli mer