Boreskipet Discoverer Enterprise har boret på avlastningsbrønnen siden 16. mai og hadde rundt 1. juni boret 3 kilometer. Det norske skipet Skandi Neptune i forgrunnen til høyre. Herfra styres en av ROV-ene som brukes til undervannsarbeidet. (Bilde: Marc Morrison/BP)
DØGNKONTINUERLIG: ROV-ene brukes 24 timer i døgnet under operasjonen i Mixicogulfen. ROVene fra de tre norske skipene BOA Deep C, Skandi Neptune og Vikign Poseidon brukes sammmen med de ROVer fra to rigger og ett boreskip. (Bilde: Marc Morrison)
Kappen senkes ned over ventiltreet og stigerørstumpen. Tett forsegling og metanol skal hindre at sjøvann lager ispropper og tetter det nye stigerøret. Dette er en mildertidig løsning inntil avlastningsbrønnene er ferdige, antakelig i siste halvdel av august. (Bilde: BP)
SPESIALIST: Viking Poseidon eies av Eidesvik Offshore og er et subsea-konstruksjonsfartøy av typen Ulstein SX121med X-BOW-design. Det er 130 meter langt, 25 meter bredt og har et dekksareal på 1720 m2. Fartøyet har plass til et mannskap på opp til 105 personar. Skipet skal ha en 250 tonns kran, ROV-hangar og helikopterdekk. Skipet skal ha dieselelektrisk framdriftssystem. (Bilde: unknown)
Skandi Neptune opereres av Subsea 7 og har vært i aksjon over ulykkesbrønnen i Mexico siden april.

Norske skip hjelper BP

  • Olje og gass

Tre rigger og tre offshore spesialskip jobber døgnkontinuerlig med problembrønnen til BP i Mexicogolfen. Skipene er alle norskeide og norskdrevne.

– Vi har et titall skip tilgjengelig, men det er disse skipene som er spesiallaget for krevende undervannsoppgaver, og som har utstyr, mannskap og ledelse for å drive slikt arbeid, sier BPs pressetalsmann Robert Wine til Teknisk Ukeblad.

BP hadde på sine nettsider i forrige uke lenker til 12 kameraer montert på de fjernstyrte undervannsrobotene (ROV) i arbeid. Seks av ROV-ene styres fra de tre norske skipene Skandi Neptune, BOA Deep C og Viking Poseidon.

Tøffe prøver

Kommunikasjonsdirektør Håvard Aagesen i Rederiforbundet mener at Mexico-jobben bekrefter at Norge er ledende på spesialskip for krevende operasjoner.

– Skip og utstyr settes for de ultimate prøver ved denne aksjonen, sier Aagesen til Teknisk Ukeblad.

Delvis vellykket

ROV-ene styrte i forrige uke arbeidet med å kappe stigerøret rett over utblåsningsventilen og deretter montere en kappe. Den slutter tett rundt rørstussen og fører olje.- og gasstrømmen via et nytt stigerør til boreskipet Discoverer Enterprise.

Ifølge BP skal kappen klare å føre mesteparten, antakelig 10.000 fat, av utslippet til skipet og prosessering. Totalt er utslippet beregnet å være mellom 12.000 og 19.000 fat i døgnet.

To Aker-skip

BOA Deep C opereres av Aker Solutions og var leid ut til BP sammen med BOA Sub C.

– Vi stilte de to skipene til BPs disposisjon straks ulykken var et faktum, sier kommunikasjonsdirektør Geir Arne Drangeid.

BP har en hel flåte av skip med ulike spesifikasjoner til disposisjon.

– De har mye spesialskip til disposisjon og har plukket det beste til de ulike oppgavene, sier Drangeid.

Det bekreftes også av BP i Houston.

– Dette er det beste vi kan få tak i av spesialskip, ROV-er og operatører, sier Wine.