IT

– Norske bedrifter satser for lite på IT

SAVNER BEDRIFTSLEDERE: - Norske bedriftsledere bør bli mer interessert i IT- verktøy for å forbedre produktivitet og kvalitet. Interessen var større på 1980-tallet, sier Helge Kjeilen. Over skulderen ses Lars Fossum.
SAVNER BEDRIFTSLEDERE: - Norske bedriftsledere bør bli mer interessert i IT- verktøy for å forbedre produktivitet og kvalitet. Interessen var større på 1980-tallet, sier Helge Kjeilen. Over skulderen ses Lars Fossum. Bilde: Anders J. Steensen
Anders J. Steensen
1. apr. 2008 - 07:01

Helge Kjeilen har solgt IT- og DAK/DAP-systemer til norsk industri i mer enn 20 år.

Han er partner i Summit Systems som selger avanserte IT-verktøy for teknologer og produksjon i bedrifter. De selger også vanlige konsulenttjenester.

Uinteresserte ledere

– Tidligere var alltid toppledelsen interessert i hvordan bedriften kunne øke produktiviteten og dukket opp da vi presenterte våre produkter. I dag hører det til sjeldenhetene at ledelsen i bedriftene fatter interesse for hva dagens IT-verktøy kan brukes til for å forbedre bedriftens omstillingsevne og konkurranseposisjon. Den manglende interessen reduserer innovasjonstakten, sier han.

Har ikke tid

Kjeilen mener at en del av årsaken ligger i at bedriftene i dag går på høygir, og at lederne dermed ikke har tid til å sette seg inn i tiltak som kan fremme produktiviteten.

– De driver med brannslokking. Tenk hva som kan gjøres dersom gode verktøy kan effektivisere ingeniørenes hverdag og forbedre produktiviteten. Da er det mulig at ingeniørmangelen ikke blir like prekær slik som den er nå. Kan en større del av ingeniørenes arbeidstid brukes til konkrete ingeniørmessige arbeidsoppgaver, vil dette gi gode resultater. Statistikk viser at andre gjøremål tar mellom 60 og 80 prosent av en ingeniørs arbeidstid.



Lavere utviklingskostnader

Markedet endres raskere og raskere. Dette har flere årsaker, men en av grunnene er at en stadig større andel av befolkningen lever i byer og får en høyere leverstandard. Dette betyr økt kjøpekraft og etterspørsel etter varer og tjenester.

– Produktenes levetid blir kortere og kortene og de må i stadig større grad tilpasses spesielle markedsnisjer. Skal leverandørene henge med i denne galoppen, kreves avanserte verktøy for å opprettholde konkurranseevnen, sier Kjeilen.

Han legger vekt på at den beste måten å møte utfordringen på er å ha plattformbaserte produkter, hvor alle leveranser er varianter over den samme grunnkonstruksjonen.

– Dette er helt vanlig i bilindustrien hvor det i dag finnes flere bilmodeller basert på den samme grunnkonstruksjonen. Dermed oppnår bilfabrikantene raskere utviklingstid, lavere utviklingskostnader, og raskere tilpasning til nye markeder.



Lederne uteble

Kjeilens betraktninger kommer etter at han og produktansvarlig Lars Fossum har reist Norge rundt og presentert siste utgave av Siemens PLM programvare (Product Life Cycle Management) Teamcenter, hvor det hovedsakelig var DAK-folket som møtte opp på miniseminarene.

– Teamcenter er ingen DAK-programvare. PLM brukes for å sikre kvalitet, dokumentasjon og sporbarhet i produktutvikling og produksjon og tar vare på alle nødvendige data knyttet til produktene. Dette er et sanntidsverktøy hvor både egen bedrift og underleverandører deler informasjonen slik at alle får siste informasjon distribuert til samme tid, forteller Lars Fossum.

Teamcenter har stor suksess i utlandet hvor en rekke av verdens ledende bedrifter bruker systemet for å holde orden i huset.

– Vi har kontaktet flere enn 2000 bedrifter i Norge, men hittil er det kun rundt 40 som har investert. Selv om norske bedrifter i liten grad produserer for forbrukermarkedet, er gode systemer viktig for å oppnå produktivitet og øke fortjenestemarginene. Teamcenter kan tilpasses alle typer teknologibedrifter, sier Fossum.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.