Norsk undervannssuksess

  • offshore

Under et kartleggingsoppdrag i Mexicogolfen gjorde BP og Shell et sensajonelt funn av en tysk ubåt på 1500 meters dyp som ble senket av den amerikanske marinen i juli 1942. Enkelte historikere har hatt teorier om at det skulle ligge et ubåtvrak så nær det amerikanske fastlandet. Funnet av U-166 gir dem rett, og historiebøkene fra den annen verdenskrig får et nytt tillegg.

Norske ingeniører står bak

Det var det amerikanske oppmålingselskapet C&C Technologies som utførte oppdraget for oljeselskapene med Hugin 3000, en av verdens første selvstyrte ubemannede undervannsfarkoster (autonomous underwater vehicle – AUV). I internasjonale media har C&C fått æren av å ha utviklet den avanserte farkosten, men sannheten er at det er norske ingeniører som står bak. Selskapet kjøpte farkosten av Kongsberg Simrad i Horten, som har designet og bygd den sammen med Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) på Kjeller.

– Vi er glade for hendelsen, og at vår undervannsfarkost har bidratt, sier produktsjef Karstein Vestgård hos Kongsberg Simrad til tekblad.no.

Hugin 3000 er en videreutvikling av NUI Explorer (Hugin II), som Statoil og Hydro har brukt på sokkelen siden 1997. FFI hadde ideen og startet prosjektet, og står selv bak batteriteknologien og ikke minst det svært avanserte navigasjonssytemet. Kongsberg Simrad står bak de akustiske sensorene, kontroll/styresystemet og det meste av elektronikken.

Vestgård forteller at en AUV har store fordeler framfor en tradisjonell ROV (remote operated vehicle), som fjernstyres via en kabel. Framfor alt så er farten mye større: Opp mot fire knop, mens en ROV bare er nede i én knop på dette dypet.

– Det har sammenheng med at en ROV mister mye kraft i spenningsfallet i kabelen på dette dypet, forklarer Vestgård. En AUV er dessuten bedre egnet i kuperte og vanskelige undervannstraseer som stiller store krav til farkostenes manøvreringsevne.

Verdens første

–Hugin 3000 er den aller første farkosten i sitt slag som er solgt på det internasjonale markedet, understreker Vestgård.

Han poengterer at salget til C&C Technologies skjedde i skarp konkurranse, og at de fikk kontrakten fordi de kunne dokumentere at deres teknologi var best og kommet lengst. Tungen på vektskålen ble navigasjonssystemet fra FFI, som er noe av det mest avanserte som finnes på markedet.

– Men C&C var med oss under det meste av designfasen, og stilte strenge kravspesifikasjoner.

Han vil ikke røpe prisen på farkosten, men antyder at en «grunnversjon» koster mellom 30 og 40 millioner kroner.

Håper på markedsåpning

– Vi håper dette salget og ikke minst denne hendelsen vil åpne for andre markeder, supplerer prosjektansvarlig og forskningsdirektør Nils Størkersen hos FFI.

De trenger en kommersiell, sivil suksess for å utvikle fartøyet til militære formål. Størkersen tenker først og fremst på submarin mineleting og minerydding. Og dessuten utarbeidelse av nøyaktige kart over sjøbunnen.

Søkeord: Hugin3000