IT

Norsk teknologi til italiensk bakkenett

MEDIAMOGUL: Berlusconis erkekonkurrent Francesco Di Stefano bruker norsk teknologi i sitt nye landsdekkende bakkenett.
MEDIAMOGUL: Berlusconis erkekonkurrent Francesco Di Stefano bruker norsk teknologi i sitt nye landsdekkende bakkenett. Bilde: orv
4. juni 2010 - 11:47

ROMA: Telenor-eide Conax har fått foten i dørsprekken i det italienske tv-markedet.

En kontakt med Berlusconis erkekonkurrent Francesco Di Stefano har sikret selskapet en eksklusiv kontrakt med hans nye digitale bakkenett Europa 7 HD.

Oppdatert

Det nye nettet, som bare vil bruke en multiplekser, vil ha en kapasitet på hele åtte tv-kanaler i HD.

Det er mye mer enn vi klarer i det norske bakkenettet, men årsaken er at de tar i bruk den nye versjon 2 av DVB-T-standarden. Den øker nettokapasiteten med 60 prosent over de 20 Mbit/s som DVB-T klarer.

Mottaksegenskapene er også bedre enn før. Signalene komprimeres i mpeg4, slik vi gjør i Norge, mens de fleste andre bruker mye mindre effektive mpeg2.

I tillegg til de egne kanalene kan den nye bakkenettboksen også ta i mot de sendingene som sendes uten kryptering som de nasjonale RAI-kanalene, slik som NRK sendes ukryptert i det norske nettet.



Stort marked

Det italienske tv-markedet som består av 20 millioner husstander er dominert av Berlusconi, som har 5 millioner kunder på sitt selskap Mediaset, og Rupert Murdocks Sky Italia med like mange.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Slaget står nå om de ti millioner husstandene som ennå bare har analogt tv-mottak.

Det er her Di Stefano vil sette inn støtet og gi folk et voldsomt teknologiløft fra gammel analog PAL og rett til digital Full HD.

Samarbeid

I tillegg til boksene har Europa 7 HD alliert seg med Sony og Samsung, som vil levere tv-er med integrert DVB-T2 mottaker.

Alle italienere som kjøper en ny tv får med et Conax-kort, en kortleser og tre måneders proveabonnement på kanalene.

- Dette er en veldig viktig ordre for oss inn i det italienske markedet. Di Stefano har som mål og selge 325 000 bokser i år og en million neste år. For oss betyr det et tilsvarende antall smartkort som vi produserer i Oslo. Vi tror at dette kommer til å bli en av de ti største kundene våre på sikt og betyr flere titalls millioner kroner i omsetning, sier Conax’ internasjonale salgsdirektør Erik Tordhol.



Store

Conax, som for alvor begynte å se ut av hjemmemarkedet i Norden for ti år siden, har nå vokst til den tredje største leverandøren av sikkerhetssystemer for tv i verden.

De har 350 store kunder i til sammen 80 land og omsatte i fjor 550 millioner kroner.



Gammel feide

Digitaliseringen av det italienske bakkenettet har tatt tid og det er delt opp mellom flere aktører.

Di Stefano fikk for mange år siden en lisens på en landsdekkende multiplekser i det gamle VHF-båndet. Det er selve indrefileten i frekvensområdet hvor signalene har svært lang rekkevidde.

Problemet var bare at frekvensområdet ble brukt til analoge tv-kanaler av Berlusconis tv-selskap, og han hadde ingen intensjoner om å gi seg.

Hell i uhellet

Det måtte en klage til EU til for å få frigjort frekvensen.

Kanskje var ikke utsettelsen så ille for Di Stefano likevel, som nå får implementert Europas mest moderne sendeteknologi med DVB T2 og mpeg4 i nettet.

Di Stefano har bygget seg opp som en innholdsleverandør til de nasjonale kanalene RAI, samt ett av Europas mest moderne tv-studioer utenfor Roma. Nå får han Europas mest moderne bakkenett.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.