NETTARKIV

Norsk Tata får konkurranse fra svensk Fiat

20. apr. 2009 - 11:29

Ikke alle nyheter fra svensk bilindustri handler om hvor mange som mister jobben.

I Nödinge, midt mellom Volvos fabrikk i Torslanda og Saab-fabrikken i Trollhättan, åpnet Sveriges første elbilfabrikk i midten av april.



El-Fiat

Selskapene Alelion Batteries og Autoadapt har inngått et samarbeid med Fiat. Det betyr at de skal produsere litium-ionbatterier og konvertere den prisvinnende modellen Fiat 500 til elektrisk drift. Bilene skipes opp i chassisform fra Fiats fabrikk i Polen.

Samarbeidet minner om det Miljøbil Grenland/Miljø Innovasjon har med Tata Motors. Den indiske bilprodusenten skal få konvertert sin Tata Indica til elektrisk drift i Norge der også litium-ionbatteriene skal utvikles og produseres.



Tre batteripakker

Prototypen på Fiat 500 EV er blitt jobbet fram på rekordtid de siste ukene. Ifølge Alelion selv skal de første bilene leveres i september i år.

Hovedeier Håkan Sandberg sier til avisa Alekurien at de kommer til å tilby bilen med tre forskjellige batterialternativ med henholdsvis 10, 15 eller 20 mil rekkevidde per lading.

Etter det Teknisk Ukeblad forstår, er batteripakkene som skal produseres jernfosfatbaserte litium-ionebatterier – LiFePO4.



Think-samarbeid

Kundelista utgjøres i øyeblikket av den svenske miljøbilorganisasjonen Power Circle som allerede har bestilt 400 eksemplarer av bilen hvis pris ennå ikke er klar.

Samme statsstøttede organisasjon har i dag et samarbeid med Think Global. Power Circles demonstrasjonsprosjekter er i ferd med å etableres, og planen er å kjøpe inn tusen Think City så snart aurskogfabrikken blir i stand til å levere.


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Konverteringsveteraner

Konvertering av biler med forbrenningsmotor til elektrisk drift er langt fra noe nytt konsept. Miljøbil Grenland har for eksempel gjort det i tolv år med blant annet Peugeot 106 og Partner, Citroën Saxo og Renault Kangoo.

– Vi får et godt produkt som både er og ser ut som en «vanlig» bil, bare at den går på strøm. I tillegg får vi fordelene som følger med at bilen allerede produseres i stort volum, sier direktør Bjørn Nenseth i Miljøbil Grenland.



Neppe nybygd fabrikk

Søsterselskapene Miljø Innovasjon og Miljøbil Grenland skulle etter planen starte byggingen av en ny fabrikk på Herøya i starten av mars. Foreløpig har ikke arbeidet startet og det kan bli endring av planene:

– Vi vurderer i stedet å kjøpe et fabrikkbygg. Det handler både om å redusere kostnader og å holde tidsplanen vi har satt. Foreløpig er ingen ting bestemt, og Miljø Innovasjon er inne i forhandlinger i disse dager, forteller Nenseth.

Planen er å bygge 300 biler i 2010, 1.500 biler i 2011 mens kapasiteten på 5.000 biler årlig skal nås i 2012/2013.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.