EL-FIAT: Prototypen på den svenskbygde el-versjonen av Fiat 500 ble vist fram tidligere i april. (Bilde: Alelion Batteries)
Bjørn Nenseth er direktør i Miljøbil Grenland AS som om et års tid har elektriske Tata Indica til salgs. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Fiat 500-chassis skal sendes fra fabrikken i Polen til Sverige der de skal konverteres med batterisystemer og elektromotorer. (Bilde: Fiat)
(Bilde: Fiat)

Norsk Tata får konkurranse fra svensk Fiat

Ikke alle nyheter fra svensk bilindustri handler om hvor mange som mister jobben.

I Nödinge, midt mellom Volvos fabrikk i Torslanda og Saab-fabrikken i Trollhättan, åpnet Sveriges første elbilfabrikk i midten av april.





El-Fiat

Selskapene Alelion Batteries og Autoadapt har inngått et samarbeid med Fiat. Det betyr at de skal produsere litium-ionbatterier og konvertere den prisvinnende modellen Fiat 500 til elektrisk drift. Bilene skipes opp i chassisform fra Fiats fabrikk i Polen.

Samarbeidet minner om det Miljøbil Grenland/Miljø Innovasjon har med Tata Motors. Den indiske bilprodusenten skal få konvertert sin Tata Indica til elektrisk drift i Norge der også litium-ionbatteriene skal utvikles og produseres.





Tre batteripakker

Prototypen på Fiat 500 EV er blitt jobbet fram på rekordtid de siste ukene. Ifølge Alelion selv skal de første bilene leveres i september i år.

Hovedeier Håkan Sandberg sier til avisa Alekurien at de kommer til å tilby bilen med tre forskjellige batterialternativ med henholdsvis 10, 15 eller 20 mil rekkevidde per lading.

Etter det Teknisk Ukeblad forstår, er batteripakkene som skal produseres jernfosfatbaserte litium-ionebatterier – LiFePO4.





Think-samarbeid

Kundelista utgjøres i øyeblikket av den svenske miljøbilorganisasjonen Power Circle som allerede har bestilt 400 eksemplarer av bilen hvis pris ennå ikke er klar.

Samme statsstøttede organisasjon har i dag et samarbeid med Think Global. Power Circles demonstrasjonsprosjekter er i ferd med å etableres, og planen er å kjøpe inn tusen Think City så snart aurskogfabrikken blir i stand til å levere.





Konverteringsveteraner

Konvertering av biler med forbrenningsmotor til elektrisk drift er langt fra noe nytt konsept. Miljøbil Grenland har for eksempel gjort det i tolv år med blant annet Peugeot 106 og Partner, Citroën Saxo og Renault Kangoo.

– Vi får et godt produkt som både er og ser ut som en «vanlig» bil, bare at den går på strøm. I tillegg får vi fordelene som følger med at bilen allerede produseres i stort volum, sier direktør Bjørn Nenseth i Miljøbil Grenland.





Neppe nybygd fabrikk

Søsterselskapene Miljø Innovasjon og Miljøbil Grenland skulle etter planen starte byggingen av en ny fabrikk på Herøya i starten av mars. Foreløpig har ikke arbeidet startet og det kan bli endring av planene:

– Vi vurderer i stedet å kjøpe et fabrikkbygg. Det handler både om å redusere kostnader og å holde tidsplanen vi har satt. Foreløpig er ingen ting bestemt, og Miljø Innovasjon er inne i forhandlinger i disse dager, forteller Nenseth.

Planen er å bygge 300 biler i 2010, 1.500 biler i 2011 mens kapasiteten på 5.000 biler årlig skal nås i 2012/2013.