SAMFUNNPOLITIKK

Norsk selskap innblandet i våpenfrakt til Zimbabwe

President Robert Mugabe undertrykker sitt folk med hard hånd, og det er gjerne våpen i den hånden (Foto: Scanpix/Reuters).
President Robert Mugabe undertrykker sitt folk med hard hånd, og det er gjerne våpen i den hånden (Foto: Scanpix/Reuters). Bilde: PHILIMON BULAWAYO
Trond Gram
21. apr. 2008 - 16:45

Det kinesiske lasteskipet «An Yue Jiang», som man antar frakter 77 tonn med våpen til Robert Mugabes regime i Zimbabwe, blir forsøkt stoppet i den sørafrikanske havnebyen Durban.

Blant våpnenen som fraktes, skal det være både AK47-geværer, rakettdrevne granater og ammunisjon.

Regelstridig?

Nå viser det seg at skipet delvis er forsikret i det norske selskapet Assuranceforeningen Skuld, et av verdens største forsikringsselskaper for skip.

Det kan stride mot den seks år gamle EU-boikotten mot regimet.

- Visste ikke om lasten

- Vi var ikke klar over at skipet hadde denne lasten, sier informasjonssjef Eric Jacobs til Teknisk Ukeblad, og presiserer at selskapet forsikrer godt over 5000 skip på verdens hav.

Teknisk Ukeblad har fått tilgang til en e-post fra den amerikanske organisasjonen Transarms, som spesialiserer seg på å følge våpenhandel blant annet til verdens konfliktsoner.

I e-posten heter det blant annet at EUs våpenboikott hindrer handel med alle tyer våpen og utstyr som det er sannsynlig at kan brukes til intern undertrykking. Boikotten omfatter transport, handel og bistand med finansielle tjenester.

- Tar avstand fra frakten

E-posten ble sendt til Skuld i helgen og selskapet ser nå på hva de kan gjøre.

- Vi tar avstand fra denne typen frakt til slike urolige områder. Men det er alltid slik at dette kompliseres av jus på mange kontinenter. Det er et kinesiskeid skip, og så vidt jeg vet er det ikke forbud mot denne type frakt i Kina. Så har man sørafrikansk lov, hvor det er vedtatt i en domstol at lasten skal holdes tilbake og beslaglegges, og man har norsk lov, sier Jacobs.

Tar det opp med eierne

Nå ser selskapet på hvilke konsekvenser lasten kan får for deres dekning av skipet. De har ingenting med lasten å gjøre, men har ansvar for det såkalte tredjemannsansvaret. Det dekker skader skipet måtte påføre tredjeparter.

- Hvis det viser seg at dette er ulovlig last, så vil det ha problemer i forhold til dekningen hos oss. Vi har nå blitt gjort oppmerksom på dette, og ønsker ikke å bli assosiert med denne typen frakt, legger Jacobs til.

Skuld vil uansett ta opp dette med eierne, og gjøre det klart at Skuld setter veldig liten pris på denne typen last.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.