IMPONERTE I HANNOVER: En interessert kunde (til venstre) fulgte spent med da prosjektsjef Roland Wollenweber, direktør Tor-Geir Engebretsen og teknisk sjef Stephan Köhne demonstrerte en modell av det nye brenselcellesystemet til Nordic Power Systems på Hannover-messen i forrige uke. (Bilde: Nordic Power Systems)
NY BRENSELCELLETEKNOLOGI: Det var dette systemet som den norske gründerbedriften Nordic Power Systems presenterte på Hannover-messen. (Bilde: Illustrasjon: Nordic Power Systems)

Norsk miljøteknologi imponerte i Hannover

HANNOVER: Det nye systemet, The Diesel Fuel Cell Power Pack, er basert på en unik kaldflamme reformer kombinert med en høytemperatur brenselcelle.

Reformeren fordamper dieselen til en homogen, hydrogenrik gass.

– I motsetning til lavtemperatur PEM-celle, som er ømfintlig mot urenheter i reformatgassen, takler en høytemperatur PEM-celle hydrogenrik gass som består av andre fragmenter gass enn ren hydrogen, sier direktør Tor-Geir Engebretsen i Nordic Power Systems.



Standard drivstoff

Systemet med en høytemperatur PEM-celle kan benytte standard drivstoff som alternativ til hydrogen.

En frigjør seg derfor fra behovet for å bygge opp en hydrogen infrastruktur med distribusjon og lagring. Den nye teknologien vil derfor kunne åpne for en mye raskere implementering av brenselcelle i industriell sammenheng.

Miljøgevinst

Engebretsen nevner også en rekke gunstige miljøeffekter.

– Systemet er lydløst, og det avgir ingen dieselpartikler, NO x, SO x, CO eller ubrente hydrokarboner.

– Hva med CO 2?

– CO 2 vil være med gjennom prosessen, men på grunn av høyere virkningsgrad enn for sammenlignbare teknologier med basis i forbrenningsmotorer, vil drivstofforbruket bli vesentlig lavere med tilhørende reduksjon i CO 2 utslippene, sier Engebretsen.

Selskapet utvikler også en løsning for bruk av biodrivstoff, noe som vil gi CO 2 nøytralitet.



Tyske partnere

Systemet som ble presentert i Hannover, er utviklet sammen med de tyske selskapene Öl-Wärme-Institut GmbH og Gesellschaft für Energieverfahrenstechnik GmbH, begge samarbeidende selskaper med universitetet i Aachen.

Et viktig marked er i første omgang transportindustrien.

Tomgang

– Restriksjoner på tomgangskjøring i transportindustrien kan representere et viktig marked. Da snakker vi om ombordstrømproduksjon med utgangspunkt i bilens eget drivstoff gjennom bruk av en såkalt Auxillery Power Unit (APU) som et tilleggsaggregat. Dette kan benyttes for strømforsyning og oppvarming samt kjøling av lasten, inkludert cargocontainere, sier Engebretsen.

Han antar for øvrig at andre større markeder kan være militære applikasjoner, bilindustri, lystbåter og fritidsboliger, og bekrefter at selskapet er styrket i troen på markedsmulighetene etter en meget vellykket mottagelse på Hannovermessen.



Eksklusive rettigheter

Nordic Power Systems har sikret seg rettighetene til den nye teknologien på verdensbasis.

– Det dreier seg om eksklusive rettigheter til industrialisering og bruk av reformerteknologien i forbindelse med en høytemperatur PEM-brenselcelle. Vi utvikler nå også parallelt et tilsvarende system for drift på bio basert drivstoff med basis i samme teknologi og patentrettigheter. Dette vil vi introdusere i utgangen av året, sier Tor-Geir Engebretsen.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.