INDUSTRI

Norsk Industri: – Regjeringen må hive seg rundt

FRAMTIDEN: Her taues den flytende havmøllen Hywind på plass utenfor Stavanger i 2009. Den første testparken kan havne i USA eller Skottland. Regjeringen må hive seg rundt og beholde den her, mener Norsk Industri.
FRAMTIDEN: Her taues den flytende havmøllen Hywind på plass utenfor Stavanger i 2009. Den første testparken kan havne i USA eller Skottland. Regjeringen må hive seg rundt og beholde den her, mener Norsk Industri. Bilde: Øyvind Hagen/Statoil
Kjetil Malkenes Hovland
21. sep. 2010 - 07:21

FAKTA OM HYWIND:

  • Verdens første fullskala flytende vindturbin
  • Turbinens effekt: 2,3 megawatt (MW)
  • Turbinens vekt: 138 tonn
  • Turbinens høyde: 65 meter
  • Rotordiameter: 82,4 meter
  • Flyteelementets dybde under havoverflaten: 100 meter
  • Diameter ved havnivå: 6 meter
  • Undervannselementets diameter: 8,3 meter
  • Vanndybder: 120-700 meter
  • Ankring: 3 fortøyningsliner

Kilde: Statoil

– Hywind 2 er en investering i framtidig næringsutvikling. Vi stiller oss undrende til om regjeringen ikke vil bruke den muligheten, sier Åslaug Haga i Norsk Industri til Teknisk Ukeblad.

Hun leder Norsk Industris fornybarprosjekt. Organisasjonen mener fornybar energi kan gi både arbeidsplasser og industriutvikling i Norge. De etterlyser en helhetlig og framtidsrettet næringspolitikk på området.

Statoil vurderer Skottland som arena for en testpark med Hywind-møller, eventuelt USA eller Norge.

Bakgrunn: Vil teste Hywind i utlandet

Les også: Frykter å miste Hywind

Ber regjeringen reagere

Regjeringen må tilby Statoil rammevilkår som er like gode som det Skottland og USA kan tilby, mener Norsk Industri.

– Myndighetene har vist at de greier å hive seg rundt i en del situasjoner. Jeg håper at siste ord ikke er sagt, og at olje- og energiministeren og næringsministeren hiver seg rundt og bidrar så vi ikke går glipp av denne muligheten, sier Haga.

Åslaug Haga, prosjektleder for Norsk Industri. Bildet er tatt 220909.
NORSK TEKNOLOGI: - Jeg håper at siste ord ikke er sagt, og at olje- og energiministeren og næringsministeren hiver seg rundt og bidrar så vi ikke går glipp av denne muligheten, sier prosjektleder Åslaug Haga i Norsk Industri. Kjetil Malkenes Hovland

– Mer enn et symbol

Hun mener Statoils flytende vindmølle Hywind er et eksempel på ren, norsk teknologi som kan bli viktig framover.

– Hywind har jo vært en knallsuksess. For det første har teknologien fungert langt bedre enn de fleste av oss hadde turt å håpe på. Den er blitt en stor attraksjon og har vakt betydelig internasjonal interesse. Miljøer som er opptatt av vindkraft strømmer til Hywind, sier Haga.

– Er Hywind et viktig symbol?

– Den er langt mer enn et symbol. At norske myndigheter legger rammevilkår på bordet for å få den første flytende parken i Norge vil vise at vi ønsker å satse på havvind.



Statoil trenger testsenter

Statoil har behov for å teste flere Hywind-møller til havs for å videreutvikle teknologien. Erik Dugstad er Statoils prosjektleder for en mulig testpark i Norge.

– Vi holder på med en mulighetsstudie for å få til en pilotpark. Det er et viktig mellomsteg fra den demoen vi har nå til fullskala parker. Men mye skal stemme, ikke minst i forhold til økonomiske rammevilkår, sier Dugstad til Teknisk Ukeblad.

Statoil møter entusiasme fra norsk næringsliv, blant annet i Rogaland. Men så langt er rammevilkårene i andre land bedre.

– Forskjellen på Norge og Skottland er at de har et etablert system med graderte støtteordninger. Norge jobber fortsatt med regelverket for konsesjoner, og Enova er i ferd med å få utviklet sitt mandat samtidig med at en diskuterer grønne sertifikater, sier Dugstad.

Les også: Statoil vurderer å kutte ut fornybar energi

– Norsk havvind i støpeskjeen

Norge er fortsatt i støpeskjeen når det gjelder å legge til rette for havvindmøller, mener Statoil. Fortsatt vet ikke selskapet hvilke vilkår de vil bli møtt med fra staten.

– Vi har diskutert dette med norske myndigheter. Vi vet ennå ikke hva som vil bli vilkårene framover i Norge. Det å få avklart det er viktig, sier Dugstad, som ikke utelukker at Statoil vil videreutvikle Hywind utenfor norskekysten.

– Signalene som kommer framover blir avgjørende.



– Viktig for leverandørindustrien

De siste årene har norsk leverandørindustri dannet flere vindklynger, blant annet i Verdal og i Bergensområdet. Staten har opprettet flere forskningssentre for fornybar energi. Men fortsatt er ikke rammevilkårene like gode som ellers i Europa, og vi mangler et testsenter for vindkraft.

En testpark for flytende havmøller kan gjøre disse klyngene sterkere, mener Norsk Industri.

– Det å få den første parken i Norge vil sannsynligvis også være viktig for norsk leverandørindustri, som står og tripper for å få delta i dette eventyret. I praksis vil det være lettere for leverandørindustrien å komme inn hvis parken ligger på norsk sokkel, sier Åslaug Haga.

Les også: Vil teste Hywind utenfor Skottland

Millionstøtte fra Enova

Statoil fikk over 50 millioner kroner i støtte fra statsforetaket Enova til å utvikle den flytende vindmøllen.

– Da er det veldig pussig om man ikke skulle ønske å følge opp det når dette er blitt en sånn suksess, og få den første flytende parken i Norge, sier Åslaug Haga.

– Hva slags rammevilkår må regjeringen legge på bordet for å kunne beholde Hywind i Norge?

– Like gode rammevilkår som i Skottland og USA. Jeg er trygg på at Statoil vil legge parken til Norge dersom de får like gode rammevilkår.



Framtidige arbeidsplasser

Norsk industri etterlyser en strategi for grønn verdiskaping. Diskusjonen om hva som skal skje etter oljen er for lengst i gang. Organisasjonen frykter at vi kan gå glipp av arbeidsplasser hvis vi ikke tilbyr konkurransedyktige vilkår for vindbransjen.

– Definitivt. Det er en betydelig fare for at man gir fra seg muligheter for norsk leverandørindustri ved ikke å legge til rette for Hywind 2 i Norge. Det er ufattelig trist, fordi Norge har mye å bidra med på leverandørsiden, vår kompetanse fra olje og gass tatt i betraktning, sier Haga.

Flere av de store vindmarkedene er i rask utvikling. Bransjen har vokst hurtig i både USA, Asia og Europa.

– Togene går raskt, ikke bare i Europa, men også i Asia. Det er en fare for at vi, til tross for vår kompetanse, blir frakjørt fordi myndighetene ikke er offensive nok, sier Haga.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.