Norsk i to av tre fly

  • produksjon

Kongsberg: Volvo Aero på Kongsberg AS (VAN) lager deler til flymotorer som er opptil 2,5 meter i diameter og må behandles som juveler. Hele produksjonsprosessen drives ut fra DAK-modellen.

- Du finner delene i nesten 70 prosent av flyene som går i kommersiell flytrafikk, sier Helge Næsset som leder VANs DAK/DAP-gruppe. Bedriften er spesialisert på maskinering i krom/nikkel-legeringer og i titan. Produksjonen er svært automatisert med NC-maskiner og roboter.

- Vi lager produkter i materialer som går under betegnelsen ikke skjærbart materiale. Vi kan maskinere i slike materialer fordi vi har nær kontakt med verktøyleverandørene, sier Næsset.

Langt fremme på DAK

VAN bruker Unigraphics NX2 som hovedverktøy på DAK/DAP. Den nye versjonen NX3, som ble lansert tidligere i høst er på plass, men ennå ikke tatt i bruk. - Vi ligger langt fremme med å bruke nye DAK-verktøy. Det anser vi som svært viktig for å følge med i den harde konkurransen, sier Nils Bergheim, bedriftens DAK/PLM-spesialist.

Bergheim mener at de lykkes som produsent av flymotordeler på grunn av det grundige arbeidet de har gjort på metodeutvikling: - Vår metode for å bruke 3D modellen vi får fra våre kunder er informasjonsbærer for alle produksjonstilpasninger som skal gjøres, sier han.

Ved å bli tatt tidlig inn i produksjonsforløpet hos oppdragsgivere kan de analysere hva som er kostnadsdrivende i produksjonen. Dermed kan de være med på å lage et produkt til en lavere kostnad.

- Det er viktig at produksjonskunnskaper kommer inn i modellen. Mye arbeid går med til å utvikle modeller som kan brukes for å styre produksjonen, sier Bergheim.

Juveler

- Vi skal tenke på at det er juveler vi håndterer. Råmaterialene er kostbare, og vi skal utføre mange timers bearbeiding på dem. Da kan vi ikke risikere å kjøre dem til skrap. Her kommer bruken av DAK/DAP inn som et avgjørende hjelpemiddel for å sikre at produktene blir i henhold til kundens krav, sier Bergheim.

All modellering gjøres ut fra en origo på modellen. Alle komponenter er referert mot dette nullpunktet. Dette benyttes også mot alle underleverandørene for å unngå misforståelser. Deretter begynner de å bygge inn produksjonsteknologi i modellen. Modellen driver hele produksjonen. Denne brukes for å drive NC-styringene. I dette arbeidet er det også lagt inn mye gjenbruk av produksjonskunnskap. Modellen både vokser og minsker i de forskjellige produksjonstrinn som trenger geometri.

- Det er mye å ta hensyn til. Når du jobber med deler med tynne vegger, må du ta hensyn til at materialet gir etter under maskinering. Da må du tenke nøye etter om modellen skal se ut slik delen er når den er ferdig eller slik den er under bearbeiding, sier Bergheim.

Klimastyrt

Produksjonslokalene er klimastyrt for å holde temperaturen. Det er ett av kriteriene for å få stabil produksjon. Tidligere hadde VAN et NC-program som kompenserte for temperatursvingninger i lokalene. Også kjølevannstemperaturen og kvaliteten på dette holdes under kontroll for å sikre at toleransene holdes.

- Det trenger vi når vi har produkter med en diameter på opptil 2,5 meter og med toleranser som de du finner i klokka du har på armen. Vi sier at vi er en hundredelsbedrift og at må vi produsere som en tusendelsbedrift for å være sikker på at vi er innenfor toleransene, sier Næsset.

VAN har opparbeidet seg svært gode kunnskaper på NC-simulering mener at vi har kompetanse som er den ypperste i bransjen. Det er et godt utgangspunkt for den virtuelle fabrikk. Da skal vi simulere alt på PC-en før vi starter avsponing i verkstedet, sier Næsset.