Norsk flydrøm

– Ideen dukket opp for drøyt to år siden. Men det er først nå i høst at vi har fått bekreftet troen på at prosjektet kan bli en forretningsmessig suksess, sier de to initiativtagerne, Johannes Wårseth-Junge og Pål Arne Reinhardsen.

Flyet er konstruert for flere formål.

Femten minutter er alt som skal til for å omdanne Aeriton fra ambulansefly til passasjer- eller transportfly.

Flyet bygges med lette komposittmaterialer, med en vekt under 5700 kg.

Det er planlagt produsert i Norge, med bygging av prototyp i 2005. Det første flyet skal være leveringsklart i 2007-2008.

Aeriton har samarbeid med Devold AMT ( Hexagon Composites ASA ) på materialsiden, motorer vil være fra Pratt & Whitney CA og avionikksystemer leveres av Rockwell Collins USA. Strukturtesting er planlagt hos SAAB Aerostructures.

Etter at Marinens Flyvefabrikk ble lagt ned like etter krigen, har produksjon av fly har hittil vært ukjent i industri-Norge.

– Vår fremtidsdrøm er et norskprodusert flerbruksfly. Teknologi og materialvalg gjør dette er mulig. Med sterke faglige ressurser og samarbeidspartnere i ryggen har vi stor tro på at dette vil lykkes, sier Wårseth-Junge og Reinardsen.

Men alt avhenger om de får tak i langsiktige investorer, slik at de slipper å videreføre prosjektet i utlandet.