GOD PLASS: Det er god plass på det 18 mål store havneområdet i Eydehavn. (Bilde: Finn Halvorsen)
KLAR TALE: ¿ En havn er et sted hvor båter må tilbringe tid og hvor det koster penger. Vi skal bidra til å redusere begge deler, sier havnefogd Rune Hvass. (Bilde: Finn Halvorsen)
Havnefogd Arendal Havn (Bilde: Finn Halvorsen)
KLAR FOR AVGANG: BW Carmen har ligget til kai i Eydehavn siden jul, fullt bemannet og klar for avgang. Den setter trolig snart kursen mot Mexicogolfen. (Bilde: Finn Halvorsen)

Norges rimeligste havn

  • Industri

EYDEHAVN: Like før TUs besøk på Eydehavn var 70 mann i hektisk virksomhet på havna.

Det var folk fra Nymo AS og Cecon AS som produserte rørmoduler for skiping til Nordsjøen og Angola.

Tidligere smelteverk

Dagen etter ventet havnefogden en last med 6500 kubikkmeter veisalt fra Tunis.

Det losses og lagres på området på oppdrag for Mesta i det som en gang var Eydehavns smelteverks kokslager.

Akkurat under vårt besøk var det forholdsvis stille på havna. Bare BW Offshores FPSO BW Carmen lå for kai.

Den venter på bedre tider og klarsignal for avgang til oppdrag i Mexico.





Offshore hovedfokus

Havnefogd Rune Hvass sier at det nye havneanlegget på Eydehavn i stor grad vil tilrettelegge for offshoreoppdrag.

– Vi har en kort innseiling på kun 2,5 nautiske mil, og vi har dybde og bredde nok til å ta imot store offshorerigger, sier han.

Byggingen av kaianlegget på Eydehavn startet i fjor. I dag ligger et 18 mål stort havneareal klart for aktivitet.

Diffusjonstett

Det er så langt investert 90 millioner kroner i anlegget. Det foreligger planer om å fylle igjen en vik mot Nymo. Det vil koste ytterligere 50 millioner kroner.

Når det er gjennomført, vil havnefogden kunne tilby en kaifront på til sammen ca. 1300 meter med dybder på mer enn 22 meter.

– Før dette blir gjort, er det en del spørsmål som må avklares med Statens forurensningstilsyn. Det ligger mye miljøfarlig avfall på bunnen i sjøen her etter virksomheten ved smelteverket. Mye er gjort, men også i denne viken må vi dekke til med en diffusjonstett front, men alle detaljer er ennå ikke avklart, sier Hvass.





Katalysator for næringslivet

Arendal har stolte tradisjoner som havneby. Havnen var faktisk Nordens største i sin tid. Frem til 1938 var Arendal endestasjon for Sørlandsbanen.

Men etter den tid har det gått sakte nedover med virksomhetsnivået, særlig etter at Eydehavn smelteverk ble nedlagt.

– Vi er fortsatt en svært liten havn med en omsetning i fjor på vel 10 millioner kroner. Men vi er på offensiven. Vi skal være en katalysator for etablering av ny næringsvirksomhet både lokalt i havneområdet og i regionen, sier Hvass.

Vil være foretrukket

Han vil ikke gi noe måltall for fremtidig omsetning i havna. Men han vet hva målet er:

– Vi skal være den foretrukne havn for offshorenæringen i landsdelen. Når det gjelder næringsutviklingen her i havneområdet, er dette skilt ut i et eget selskap, Eydehavn Vekst AS.

– Det er viktig å knytte til oss bedrifter som kompletterer områdets eksisterende bedrifter, Nymo og Saint-Gobain, sier daglig leder Geir Magne Lundestøl i Eydehavn Vekst.

Flere interessenter

Han forteller at de hadde en god del interessenter tidlig i fjor høst, blant annet fra APL.

– Noen av bedriftene har lagt planene litt på is foreløpig på grunn av finanskrisen, men vi ser likevel lyst på ny etablering og fremtiden i havna, sier han.





Konkurrerer ikke

Hvass presiserer at Eydehavn ikke vil være noen primærkonkurrent for Kristiansand, som blant annet er store på ferjetrafikk.

– I den grad vi taper tilbud, er det i første rekke til havner i England eller Nederland, og noen få ganger til havner på Vestlandet.





Ny vei

Det foreligger også planer om ny vei ned til havneområdet.

– Her er planene klare, trasévalget godkjent og alle grunnavståelser gjort. Finansieringen gjenstår. Veibyggingen får en prislapp på ca. 100 millioner kroner. Så snart finansiering er på plass, kan vi være i gang i løpet av seks måneder, sier Hvass. Han legger ikke skjul på at han har statlige tiltakspakker i tankene for dette arbeidet.