Utslippene av svevestøv og nitrogendioksid er over EUs grenseverdier. Her fra en kuldeperiode i Oslo i 2013. (Bilde: NTB scanpix)

Norge prøver å unngå rettssak om luftforurensning

Etter brudd på EU-direktiv om luftkvalitet.

Klima- og miljødepartementet sendte mandag et omfattende svarbrev til EFTAs overvåkingsorgan ESA.

Bakgrunnen er at ESA i fjor høst varslet Norge om en mulig rettssak for EFTA-domstolen for brudd på EU-direktivet om lokal luftkvalitet. Utslippene av svevestøv og nitrogendioksid (NO2) er over grenseverdiene. Flere steder mangler tiltaksplaner, og måledata er for dårlige, mener ESA.

Norges svarbrev er en gjennomgang av hvilke tiltak både storbyene og sentrale myndigheter har iverksatt for å redusere luftforurensningen.

Spent

– Nå er vi spent på reaksjonen fra ESA. Jeg håper det vi nå har sendt dem er tilstrekkelig, så får vi se om de kommer tilbake med ytterligere spørsmål, sier Sundtoft til NTB.

Svarbrevet viser til at forurensningen er blitt redusert de siste årene, men at det fremdeles er problematiske brudd på grenseverdiene for NO2 i flere byer. Her er dieselbilene den viktigste kilden.

– Vi har fortsatt utfordringer. Det meste kan vi ta med eksisterende virkemidler. Men vi må også se på nye virkemidler, dersom det er nødvendig, sier Sundtoft.

Kommunenes ansvar

Sundtoft understreker at det er kommunene som har hovedansvaret for luftkvaliteten lokalt, og dermed også ansvaret for å iverksette de tiltakene som må til for å sikre innbyggerne akseptabel luftkvalitet. Men staten vil også stille opp, dersom det er nødvendig med endringer i regelverk eller nye virkemidler, lover hun.

– Kommunene er i førersetet. Men vi vil ha en tett dialog med kommunene, og gi dem drahjelp der det er nødvendig. Storbyene kan gjøre mer, også med eksisterende regelverk, men staten vil også bidra, sier Sundtoft.

Dieselbilene

Dieselbiler er en viktig kilde til utslippene av nitrogenoksider, NO2. Salget av dieselbiler økte kraftig i Norge etter en avgiftsomlegging i 2006 som favoriserte dieselbiler fordi de har lavere CO2-utslipp. Men tiltaket mot et globalt miljøproblem økte den lokale luftforurensningen.

De siste årene har avgiftene økt for dieselbilene, og dieselbilenes andel av nybilsalget er redusert fra 80 prosent i 2011 til snaut 50 prosent i desember 2013.

I historiens lys kan man spørre om det var lurt å redusere avgiftene på dieselbiler, sier miljøministeren.

– Nå har vi tatt konsekvensen av det, og vi ser at salget av dieselbiler er på vei ned. Det gjenstår å se om det er tilstrekkelig for å få NO2-utslippene ned på akseptabelt nivå, sier Sundtoft.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.