GOD TUR: Hisakazu Imaki, konsernsjef i Mazda, ønsker god tur på veien med hydrogenbilen RX-8 til Ulf Hafseld, leder for Hynor. Foto: Daniel Rees (Bilde: Daniel Rees)
BILEN: Denne hydrogenbilen vil fra neste vår av være å finne på norske veier. Foto: Mazda (Bilde: Daniel Rees)
SENTRAL: Thor Henning Olsen (t.v.) fra selskapet Rothor er en av partnerne i Hynor, og har vært sentral for å få avtalen med Mazda i boks. Her på Tokyo Motor Show sammen med Ulf Hafseld, som til daglig jobber i StatoilHydro. Foto: Daniel Rees (Bilde: DANIEL REES)

– Norge i hydrogentoppen

  • Motor

Dette er første gang Mazda selger hydrogenbiler til utlandet.

Konsernsjef i Mazda, Hisakazu Imaki, håper avtalen med Hynor fører til mer samarbeid mellom norsk industri og Mazda, både innen hydrogen og andre områder.

På rett vei

Hynor på sin side krever at den norske regjeringen bevilger mer penger til utvikling av alternative drivstoff (idag kun 29millioner kr/år).

– Vi tror at hydrogensamfunnet før eller siden blir en realitet. Norge er et av de landene som har kommet lengst i denne utviklingen, og vi tror avtalen med Hynor vil være et viktig for veien videre, sier Hisakazu Imaki.

– For oss er avtalen med Mazda en indikasjon på at vi er på rett vei. Vi har fått bygd stasjoner, og dermed demonstrert at vi ikke bare prater, men også kan handle, sier Ulf Hafseld, leder for Hynor.

Leasing

De 30 bilene avtalen omfatter i første omgang er sportsbiler av typen RX-8, som også finnes i tilsvarende bensinutgave. Rotasjonsmotoren kan drives med både hydrogen og bensin, men i Norge vil den bare kjøres på hydrogen for å oppnå avgiftsfritak.

Den første bilen kommer til våren, mens de resterende blir levert i årsskiftet 2008/2009. Bilene skal leases ut til interesserte offentlige og private virksomheter eller privatpersoner. Forventet leiepris er cirka 20.000 kroner i måneden.