Norge deltar i et samarbeid om felles anskaffelse og drift av tank- og transportfly. Her fra en øvelse med NATOs AWACS-fly. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Norge deltar i lufttanking-prosjekt

Håper å kunne spare penger ved å gå sammen med flere EU-land om å kjøpe såkalte bensinstasjoner i lufta.

For seks år siden skrev forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) under på norsk deltakelse i EUs forsvarssamarbeid i Det europeiske forsvarsbyrået EDA.

Første gang med

Mandag var hun for første gang invitert med da EUs forsvarsministre hold styremøte i organisasjonen.

Sammen med Frankrike, Spania, Danmark, Polen, Luxembourg, Belgia og Nederland inngikk Norge en intensjonsavtale om felles anskaffelse og drift av flere tank- og transportfly. Slike fly vil gjøre det mulig for norske militærfly å tanke i lufta.

Prosjektet skal utvikles de neste par årene, og planen er at man skal kjøpe inn mellom fem og sju fly. Men Forsvarsdepartementet vil ikke si hvor mye penger man har satt av til prosjektet, og den endelige kostnadsrammen i prosjektet er heller ikke lagt ennå.

– Det å dele blir mye billigere enn å eie selv og mye mer fornuftig gjennom at man kan bruke flyene når man trenger dem, sier Strøm-Erichsen.

Les også: Se Natos Awacs-fly på tokt

50 millioner

Hun mener et samarbeid med EU er helt naturlig på dette området.

Libya-operasjonen i fjor tydeliggjorde hvor viktige lufttankflyene er. Mangel på slike fly er blitt kalt en stor mangel i Europas militære evner.

For Norge vil flyene bli viktige i nordområdene ettersom de gjør det mulig å gjennomføre lengre tokt.

Norge bidrar med 50 millioner kroner i året til EDA-samarbeidet og er spesielt tungt inne i byråets arbeid med forskning og teknologiutvikling.

Les også:

Dette ubemannede flyet har større vingespenn enn en 737

Norge får se lite til dette superflyet

Her smeller Norges nye supervåpen

Hun reddet fire liv da propellen falt av