FERRYFLIGHT: Tom Røstad (t.v) og Michael Sterner hadde ansvaret for å fly hjem det den nybygde 737-700-maskinen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Nonstop Seattle-Stockholm i 737

737-700 har fra fabrikken en oppgitt rekkevidde på 3440 nm. Ruta som «Granmar Viking» benyttet fra Seattle til Stockholm var derimot 4293 nautiske mil (nesten 8000 kilometer).

Les også: SAS på storhandel

21 tonn drivstoff

På ferry-flighten hjem til Sverige var det kun et trettitall passasjerer som kunne nyte «ny-fly-lukta» som faktisk minner veldig om lukta av ny bil. Om bord var noen journalister og SAS-ansatte, deriblant kremen av selskapets kabinmannskap og piloter. For eksempel 737-sjefpilotene Per Anders Nordén og Tom Røstad.

LN-RNW tok av med 21 tonn drivstoff og en totalvekt på 64 tonn (maksvekt er 69 tonn) og landet igjen på Arlanda etter cirka ti timer med 2,2 tonn Jet A1 igjen i tankene. I cruisinghøyden på 41000 fot over Atlanteren brukte CFM56-7BE-motorene 1580 kilo drivstoff i timen. Den første timen gikk det med 2200 kilo.

Nummer 13

Turen hjem er den tredje gangen Granmar Viking har vært i lufta og sluttfører en nøye planlagt og kompleks teknisk og juridisk prosess som leveringen av et slikt passasjerfly er. Den første flyturen var en test med kun Boeing-mannskap. Den andre turen en testflight med en SAS-pilot i venstresetet og en fartøysjef fra Boeing, samt et par teknikere fra SAS som blant annet så etter eventuelle skrogendringer da kabinen ble trykksatt.

Dette er det trettende fabrikknye 737-en som Tom Røstad har hentet de siste årene.

– Ikke på noen av flyene har det vært en eneste anmerkning. Boeing har bygget over 6.000 slike maskiner tidligere, og det merkes. Det er et godt og utprøvd produkt, sier Røstad.

Mindre slark

Ved siden av ham i førerkabinen sitter Michael Sterner. Han forteller at det ikke er den helt store forskjellen på å fly et splitter nytt 737 sammenlignet med et som har noen år på baken.

– Det er klart at det er litt mindre slark og vibrasjoner når vi skal lette. I tillegg merker vi på drivstofforbruket at lakkoverflaten er helt uten slitasje, sier han.

Noen få dager har flyet til rundt 60 millioner dollar vært i SAS-eie før det nå selges og leases tilbake igjen. Etter noen dager med såkalte Post Deliverance Modifications (PDM), som handler om ørsmå SAS-spesifikke modifikasjoner som å hekte på en liten metallboks her og ei lommelykt der, settes flyet i trafikk i dag.