BYGG

Nominerte fra 1,5 kg til 123 tonn

Mona StrandeMona StrandeJournalist
17. okt. 2007 - 07:00
Vis mer

Prisen gis til den beste konstruksjonen i høyfast stål, og kåringen finner sted i Stockholm 29. november.

Enorm spennvidde

Det er niende gang SSAB Tunnplåt deler ut prisen, og årets fire nominerte kommer fra Australia, Frankrike, Belgia og Spania. Alle konstruksjonene bidrar til et bedre miljø og økt sikkerhet, samtidig som de gir betydelige økonomiske fordeler.

– Høyfast stål bidrar til at produkter verden over blir sterkere og lettere. Spennvidden på hva som er mulig å oppnå med høyfast stål er enorm. Blant de fire finalistene har vi i år alt fra lette veistolper til lokomotiver som veier over 100 tonn. De siste årenes utvikling viser at bruken av høyfast stål øker vesentlig på stort sett alle områder, sier juryleder Göran Carlsson, SSAB, i en pressemelding.

Dette er de nominerte:

  • Baryval Serviplem S.A. fra Spania har utviklet en betongbil med svært redusert vekt både på blandetrommelen og understellet, noe som skal gi både transportøkonomiske- og miljømessige fordeler, i form av økt nyttelast og redusert drivstoffbruk.
  • Dura-Post Pty.Ltd fra Australia har utviklet en vedlikeholdsfri veistolpe i kaldvalset ultra høyfast stål. Konstruktørene har utnyttet stålets elastiske egenskaper på en måte som gjør at den tåler påkjørsler uten at den må byttes ut, noe som skal bidra til økt sikkerhet på veiene.
  • Liotard og Arcelor Mittal R&D Industry Gent fra Frankrike og Belgia har utviklet en gassbeholder i høyfast tofasestål, med halvert vekt sammenlignet med andre gassbeholdere i stål. Dermed er den både lett å håndtere og billig å produsere, noe som gir stål en sterkere posisjon i konkurranse med andre materialer til gassbeholdere.
  • Vossloh España har konstruert et lokomotiv for godstrafikk med høyfast stål i understellet. Vekten er redusert med 25 prosent, noe som gir jevnere akseltrykk, bedre transportøkonomi og mindre skinneslitasje. I tillegg forbedres førernes sikkerhet grunnet mer kontrollert deformasjon ved kollisjoner.
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.