KRAFT

Nok en vindmølle kollapset

Jannicke Nilsen
14. jan. 2008 - 12:03

Denne gangen dreier det seg om en 19 år gammel Vestas vindturbin som totalkollapset i Nord-England.

Turbinen veier 11 tonn, er en V25 modell, og har vært i drift i 19 år.

Etterforskes

Uhellet skjedde 4. januar, halvveis mellom byene Carlisle og Penrith i Cumbria, og ingen kom til skade da vindmøllen raste sammen, ifølge britiske National Wind Watch.

Den britiske tilsynsmyndigheten The Health and Safety Executive (HSE) har tatt ut en formell etterforskning, men avventer resultater fra selskapets egen undersøkelse, før de bestemmer seg for hva de vil gjøre, melder National Wind Watch.

Ikke lenge siden

Det er bare to måneder siden sist en Vestas-turbin havarerte. Den 8. november havarerte en turbin i vindparken Beinn an Tuirc i Argyl and Bute, vest for Glascow i Scotland. Uhellet skjedde under harde vindkast.

Les også: Vindturbin knakk i to i kraftig vind

Som en direkte følge av det første uhellet 8. november fikk 26 vindturbiner begrenset produksjon eller ble stoppet i to uker. Vestas ba da alle vindparker med den aktuelle turbinmodellen, V47 og V52, om å stanse kraftproduksjonen når vinden kom opp mot kuling styrke.

Les også:

Nå skal uhellene vært med på å øke en fra før stor misnøye blant kundene. Ifølge den danske økonomiavisen Børsen har frustrerte hollandske kunder dannet en felles front mot selskapet.

Misfornøyde kunder

Aksjeanalytiker Jacob Pedersen mener misnøyen er så stor, at selv om ordrebøkene bugner, så kan det koste Vestas posisjonen som verdens ledende vindturbinprodusent. Nå er det avgjørende å løse problemet med misfornøyde kunder, som har fulgt selskapet i en årrekke.

- Konsekvensen kan bli voldsomme tap av markedsandeler og i siste instans bety at Vestad mister posisjonen som verdens ledende leverandør av vindmøller, sier Pedersen til nettavisen Børsen.

Mangler folk

En annen aksjeanalytiker, Danske Banks Vestas-analytiker Henrik Baum, mener utbredt mangel på arbeidskraft i det opphetede vindmøllemarkedet, er hovedårsaken til Vestas kundeproblemer. Tekniske medarbeidere har ikke tid til å yte god og rask nok service.

- Folk som kan noe om vindmølleteknologi er en mangelvare, og det gir problemer med å rekruttere raskt nok, sier Baum.

- Bagatelliserer

En britisk vindpark-motstander nettstedet har snakket med, er fornøyd med at det britiske HSE har gått inn i saken.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

- Hvis det finnes risiko, er det viktig at vi får vite det nå, og ikke mens turbinene er i drift, sier John Ferguson til nettstedet.

Han mener den britiske vindforeningen, British Wind Energy Associaton bagatelliserer risikoen for uhell.

Etterlyser tilsyn

- Når skal industrien for fornybar energi bli stilt overfor det samme ettersynet som andre industrier? spør Ferguson.

Danske Ingeniøren på nett har forsøkt å få en uttalelse fra Vestas om ulykken, men har ikke lykkes. Turbinprodusenten har heller ikke informert om hendelsen på sine nettsider.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.