MEDISINSKE DATA: Med det nye nødnettet blir det mulig å overføre data fra medisinske instrumenter. (Bilde: Nødnettprosjektet)
(Bilde: Nødnettprosjektet)

Nødnett-kontrakt utsatt til høsten

  • ikt

I begynnelsen av uka kunne TU.no fortelle at nervene var i helspenn hos EADS Secure Networks og Siemens Norge ettersom det er disse to selskapene med underleverandører som kjemper om gigantkontrakten på 3,6 milliarder kroner.

I tillegg skal det forhandles det om leveranse av kommunikasjonssentraler med Ericsson AS og Frequentis GmbH.

Nervene til leverandørene blir sikkert ikke noe mindre ettersom Nødnettprosjektet snart tar sommerferie med uforrettet sak. Det blir ingen ferie med signert kontrakt liggende igjen på kontoret.

Vil ikke fortelle hvorfor

I en melding sier Nødnettprosjektets ledelse at: "Det tas sikte på å gå i sluttforhandlinger om utbyggingen av nytt digitalt nødnett med en av tilbyderne mot slutten av august og det legges opp til kontraktsinngåelse i løpet av høsten."

Justisdepartementet gir i meldingen ingen opplysninger hva som er den reelle grunnen til at kontraktsavgjørelsen er utsatt.

Lukket prosess

- Jeg verken vil eller kan kommentere hva som skjer i forhandlingene. Dette er en lukket prosess. Det eneste jeg kan si er at det er et kompleks saksprosjekt som krever spesielt mye kvalitetssikring, sier kontraktansvarlig Nina Myren i Nødnettprosjektet til TU.no.

Etter det TU.no erfarer har Nødnettprosjektet en liste med 4000 små og store krav de skal ha svar på før en kontraktsinngåelse kan bli en realitet.

I meldingen skriver Nødnettprosjektet at "Anskaffelsen av landets nye nødnett gjennomføres i henhold til de offentlige anskaffelsesforskriftene for kjøp etter forhandlinger. Dette er en lukket prosess. Av hensyn til konkurransen vil resultater fra forhandlingene ikke bli offentliggjort før det er valgt en leverandør".

Kompleks anskaffelse

- Dette er kanskje en av de mest komplekse offentlige anskaffelsene i Norge noen sinne. Vår oppgave er å sikre at konkurransen blir gjennomført i henhold til regelverket, at likebehandlingsprinsippet følges, at prosessen er forutsigbar og etterprøvbar, og at vi ender opp med en god kontrakt med en løsning som tilfredsstiller nødetatenes og nasjonens behov for et nytt landsdekkende nødsamband, sier kontraktansvarlig Nina Myren i meldingen.

Har ikke fått de rette svarene?

- Den største utfordringen er å forhandle de tilbudte løsninger frem til en løsning som ligger innenfor de rammer Stortinget har satt og som samtidig gir ønsket funksjonalitet for etatene. Fremdriften i forhandlingsprosessen er i stor grad avhengig av tilbydernes evne og vilje til å utvikle og gi oss de svarene vi har funnet det nødvendig å be om, sier prosjektleder Tor Helge Lyngstøl.

- Opprettholdelse av konkurranse mellom tilbyderne samtidig som vi sikrer likebehandling og sporbarhet under forhandlingene er i seg selv en tidkrevende prosess. Derfor har det også vært nødvendig å revidere den stramme tidsplanen som har vært kommunisert tidligere, sier Lyngstøl.

Skal ha best mulig avtale

Han understreker at det for staten er svært positivt at det er reell konkurranse om leveransen.

- Det viktigste for oss nå er å forhandle frem en best mulig avtale for staten, og for de fremtidige brukere av nødnettet, sier prosjektlederen.