Nobel læring på nett

  • ikt

I anledningen Nobelprisens 100-årsjubiluem lanserer Nobelinstituttet et

e-læringsinitiativ på organisasjonens Internett-side. Her kan nysgjerrige over hele verden høre litteraturprisvinnernes egne opplesninger eller besøke virtuelle forskningslaboratorier.

På nett siden 1995

De offisielle Nobel-sidene ble lansert i 1995. Museumssidene med vitenskap, forskning og kultur oppgraderes også til å omfatte e-læring. Nobels e-museum (NeM) er så langt besøkt av 250 millioner personer, hvorav de aller fleste elever og studenter.

Ved å tilføre nytt digitalt innhold til arkivene som dekker mer enn 100 år med prestasjoner, bruker Nobelinstituttet internett både som læringsverktøy og medium.

Oppleve og lære

Brukerne kan besøke et nytt virtuelt laboratorium hvor man selv kan oppleve og lære av eksperimenter.

Innen kjemi kan man få hjelpe av lab-teknikeren Virtuelle Eva . Videre kan man høre opptak av litteraturprisvinnere som leser fra egne tekster. William Golding vil f.eks lese og snakke om sin bok Fluenes herre . Opptak av Mor Theresa og Martin Luther King er også blant de mange prismottakerne som ligger tilgjengelig.

Verktøy som gjør det mulig å utforske atomer, elementære partikler eller se nærmere på relativitetsteori, er alle tilgjengelige i fysikkdelen av e-museet. Her kan man også lære mer om røntgenstråler og kvanteteori. I medisinseksjonen er det lagt opp til undervisning om livsprosesser og DNA.

Nye generasjoner

– Årsaken til at vi utviklet Nobels e-museum var ønsket om å appellere til den nye internett-generasjonen. Intet annet medium representerer et bedre potensial med tanke på kommunikasjon til en komplekst sammensatt målgruppe på en interaktiv måte, uttaler direktør Nils Ringertz ved NeM i en pressemelding.

Museet er tilgjengelig for alle og vil samtidig gi den enkelte muligheten til å fordype seg i innholdet uavhengig av tid og sted.

Bidrag til innhold

Bidraget til utdanningsinnholdet i eMuseet kommer fra Wallenberg-stiftelsen

og Cisco Systems. Cisco har donert infrastruktur og kompetanse til oppbygning av sidene, samt de tekniske løsningene som muliggjør den interaktive læringen.

Løsningen ble implementert med hjelp fra av unge studenter ved Ciscos Networking Academy program. Dette er Ciscos globale utdanningstiltak for unge mennesker som ønsker nettverkskompetanse.