MOTOR

New York-drosjer blir grønnere

Stein Jarle Olsen
17. juli 2008 - 10:44

New Yorks gule drosjepark skal erstattes av langt grønnere biler, ifølge et vedtak fra Taxi- og limousine-kommisjonen.

Innen 2012 er nemlig målet at alle taxier i byen skal være hybridbiler eller andre biler med lavt drivstofforbruk.

Raskere

Og nå ser det ut til at målet kan oppnås enda kjappere.

Nissan Motors har lovet byen 200 Altima-hybrider i måneden, General Motors skal levere 50 Chevrolet Malibu-hybrider, og Ford 50 Escape-hybrider, erklærte borgermester Michael Bloomberg onsdag, ifølge Reuters.

Det er 90 hybrider flere per måned enn kommisjonen har regnet med. Bilene har gjennomsnittlig drivstofforbruk på ca 0,65 - 0,75 liter på mila, og det dreier seg altså ikke om plug-in-hybrider, men vanlige hybrider hvor batteriet lades av bremsing og drivstoff.

Les også: VW tar opp hybridkampen

Think venter på ny hydrogenhybrid

Sparer masse

I tillegg til klimagevinsten, har byttingen til hybridbiler en klar økonomisk fordel for taxisjåførene, som i det siste har klaget høylytt over den høye drivstoffprisen. Prisen per amerikansk gallon (ca 3,79 liter) har i det siste krøpet over $4 (like over 20 kroner), noe som er en dobling på tre år.

Allerede finnes det over 1300 hybridtaxier i New York, og hver av dem sparer rundt $6.500 (ca 33 000 kr) i året i forhold til om de skulle kjørt tradisjonelt drivstoffdrevne biler, ifølge Taxi- og limousine-kommisjonen.

Lite effektive

Flesteparten av disse er nemlig av merket Ford Crown Victoria, en bil som bruker over to liter på mila i den seige trafikken på Manhattan.

- Disse Ford-modellene er forferdelige på bensinen - den verst mulige bilen for en slik business, sier taxisjåfør Roman Hladik til Reuters.

Les også: Volvo: – Vi skal vinne hybridkampen

Tjener mindre

For ham og alle de andre uten hybridtaxier synker nå lønna i takt med at drivstoffprisene øker.

New York Taxi Workers Alliance anslår at taxisjåførene nå tjener nærmere og nærmere minstelønna i staten New York, som ligger på $7,15 per time. (Ca 36 kroner).

Prisen passasjerene må betale har nemlig ikke økt siden 2006, da gallonprisen var ca $2,65, altså ca. 13 kroner og 50 øre.

Les også: - Dropp biodiesel, kjør elektrisk

Bensinforbruket kan halveres

Bygg din egen plug-in

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.