BEDRIFTSAMAZONE:Toppsjef i SAP, Leo Apotheker, vil gjøre bedriftsapplikasjoner like tilgjengelige på nettet som bøker er hos Amazone. (Bilde: orv)

Nettbutikk for de tunge systemene

SAP har, som mange av de andre store IT-selskapene, fått seg en skikkelig trøkk på børsen.

Strammer inn

Selskapet er avhengig av et jevnt og trutt salg til kunder som nøler med å investere i dårlige tider. Løsningen har vært å stramme til på serviceavtaler og lansere spareprogrammer. Inntektene skal opp og utgiftene ned. Men det hindrer ikke den ene av de to som deler toppsjefjobben, Leo Apotheker, å være optimistisk.

– Vi har fremdeles en vekst vi er fornøyd med, og selv om vi skal spare, skal det ikke gå ut over forskning og utvikling, sa han på selskapets store europeiske teknologikonferanse som samlet over 4500 utviklere.





Amazone for IT-sjefen

Den store nyheten på TechEd, som konferansen heter, var partnerportalen EcoHub.

Mange har nok oppfattet SAP som en svær koloss som bare liker sin egen programvare. EcoHub-portalen vil være en måte å utbre det glade budskapet om SAP på og vise frem det store økosystemet plattformen deres kan tilby.

I første omgang er det bare partnerne som vil bruke portalen, men SAP vil nok senere gjøre sine egne applikasjoner tilgjengelige gjennom portalen.

– Med EcoHub som vi nå lanserer skal vi utvikle en nettbutikk hvor alle partnerne våre kan legge ut sine løsninger for salg. Dette er vårt nye butikkvindu og kommer til å bli som Amazone, men for bedriftsmarkedet. Fra starten av ligger det 170 løsninger i portalen, men det vil ikke ta veldig mange måneder før de fleste av de over 1600 tredjepartsløsningene finnes der. Jeg tror EcoHub vil bli et veldig viktig verktøy ikke bare for partnerne, men også for alle kundene våre som får en mye mer oversiktlig måte for å orientere seg i alle de ulike applikasjonene som de trenger for å forbedre sine systemer, sier Apotheker.





Godkjent partner

Den tyske programvaregiganten vil ikke ta betalt fra partnerne sine for at de skal kunne markedsføre seg gjennom portalen, men det forutsetter at de må være innenfor SAP-systemet som en godkjent partner.

I tillegg setter SAP krav til alle som vil gjøre sine løsninger tilgjengelig på denne måten.

De krever at mulige kunder skal få en rik brukeropplevelse når de leter etter nye forretningsløsninger.

Rammeverk

Det betyr at det skal være lett å finne frem i jungelen av løsninger gjennom søke- og sorteringsmuligheter på enten industritype eller funksjon. Dessuten skal det finnes gode beskrivelser, demoer, prisinformasjon og det skal helst finnes videoer som beskriver løsningen.

SAP har arbeidet med EcoHub i flere år og har laget et rammeverk i form av maler og retningslinjer som skal gjøre det enkelt å legge inn løsninger selv for små utviklere.

– En viktig funksjon ved portalen er at kundene skal få mulighet til å legge inn kommentarer i form av kritikk og rangering, akkurat som det vi er blitt vant med i nettbutikker beregnet på forbrukere. Det kan kanskje høres skremmende ut for mange av de uavhengige programvareutviklerne våre, men de fleste vi har snakket med ser på det som en veldig god måte å få tilbakemeldinger på, slik at de kan forbedre produktene sine, sier Apotheker.