Nettbasert flykart

Avinor (tidligere Luftfartsverket) utvikler en prototyp på en nettbasert løsning for sine tradisjonelle papirbaserte flykart.

Utviklingen gjøres i samarbeid med avdeling for geografisk informasjonsteknologi ved Sintef Anvendt Matematikk og en gruppe avgangsstudenter ved avdeling for ingeniørutdanning på datalinjen ved Høyskolen i Oslo.

Det nettbaserte kartet vil til enhver tid inneholde oppdatert informasjon fra Avinors database, og vil kunne redusere publiseringskostnadene for Avinor. Dersom det digitale flykartet blir satt i drift, skal det kunne brukes av private piloter, lufttrafikktjenesten, Forsvaret, redningstjenesten og helikopteroperatører til å planlegge flyvninger og for referanse.

Åpen standard

Prosjektet "Web-basert Digitalt flykart" har tatt utgangspunkt i Sintefs visualiseringsteknologi for kart på internett.

Sintef har utviklet en såkalt Web Map Server (WMS) som leser kartdata og sender kartutsnitt i forskjellige formater for visning på nettklienter. Den er basert på standarder fra Open GIS Consortium (OGC) og World-Wide-Web Consortium (W3C).

Teknologien utnytter en ny standard for vektorgrafikk kalt SVG (Scaleable Vector Graphics). Den gjør det mulig å vise digitale kart på skjerm med langt bedre kvalitet enn med tradisjonell rasterbasert teknologi. I tillegg gir den muligheter for interaktivitet.

Serveren er videreutviklet slik at den kan lese data fra Avinors database. Det mest informasjonsrike papirkartet, ICAO/RNoAF 1:500000, ble benyttet for prototypen.

Ruteplanlegging

Prosjektet gir et stort potensial for å videreutvikle nye produkter og for forbedrede tjenester i forhold til det papirbaserte kartsystemet. Dersom en stedsnavndatabase kobles til systemet, kan det utføres søk på stedsnavn.

For ruteplanlegging kan det beregnes avstander og retninger, og det kan eksporteres ruteinformasjon til en GPS for å vise "waypoints" langs den planlagte ruten. Ved sammenkobling med en digital terrengmodell kan det genereres høydeprofiler langs ruten. Varsler i henhold til Avinors Notam- og Metar-rapporter kan genereres i forhold til planlagt rute.

Utfordringer

De store mengder informasjon i flykartene gjør at det er en stor utfordring for en kartograf å få plassert alle dataene inn på kartet uten at tekst og symboler overlapper hverandre. Med tradisjonelle trykkemetoder har man kontroll på layouten fordi det spesifikke papirkartet utgis bare i én målestokk.

For et nettbasert kart er situasjonen en helt annen. Brukeren vil selv angi utsnittene som skal vises på skjermen, og kartet skal vises i forskjellige zoom-nivåer. Detaljeringsgraden kan styres i henhold til zoom-nivået eller målestokken, mens valg av utsnittet ligger utenfor kartografi- programmererens kontroll.

Les mer her!