LENGDEPROFIL: Når senketunnelen er ferdigstilt i 2008 vil den hvile på leirgrunn med svært lav vekt. De mørke feltene er fjell, de lysere er leire, tunnelen er hvit og sjøen vises som blå. (Bilde: Statens Vegvesen)

Nest billigst vant senketunnel

Kontrakten om å bygge senketunnelen i Bjørvika gikk til Skanska som har nederlandske BAM med på laget.

Anbudet lød på 968 millioner kroner som er 15 millioner mer enn laveste anbud fra Pihl & Søn med Bilfiner/'Berger og Betonmast.

Det dyreste anbudet på 1,2 mrd kroner kom fra NCC Construction og Vinci.

Krevde kompetanse

Senketunnel er aldri før brukt i Norge, det var derfor et krav fra Statens Vegvesen at alle som leverte anbud måtte ha en utenlandsk aktør med tidligere erfaring med slike konstruksjoner med på laget.

- Vi er stolte over å bli valgt til å bygge den første store senketunnelen i Norge. Våre nederlandske partnere er av de fremste i verden innen feltet senketunneler og har lang erfaring fra øvrige land i Europa. Vi ser frem til et konstruktivt samarbeid på prosjektet, samt ikke minst det igjen å arbeide på et stort prosjekt for en profesjonell byggherre som Statens vegvesen Region Øst, sier Skanskas regiondirektør Trond Hansen ifølge Skanskas nettsider .

Støpes i Hordaland

Arbeidene starter umiddelbart og er planlagt å ta knapt fire år.

Betongtunellen som skal senkes ned i en renne gravd ut i leirbunnen blir støpt i seks elementer på 112,5 meters lengde på Hanøytangen utenfor Bergen.