VIL HA FORBUD: John Kristoffersen, medlem av flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbud, ønsker et EU-forbud mot sertifisering av nye flytyper som bleeder luft fra jetturbinene.

Nervegass i fly: -EU bør vurdere forbud

  • nettarkiv

Teknisk Ukeblad skrev forrige uke om SAS som bruker flytypen BAe 146/Avro RJ på flere av flyrutene sine. Piloter verden over vil ha et forbud mot flytypen fordi det kommer farlig gass inn i kabin og cockpit. Nå mener John Kristoffersen, medlem i flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, at EU-kommisjonen bør vurdere forbud mot samtlige nye flytyper som bleeder luft fra jetturbinene – subsidiært iverksette tiltak som eliminerer det alvorlige problemet.

-Vi er generelt relativt bekymret fordi vi ikke vet omfanget av hendelser hvor piloter har blitt syke som følge av turbingass. Nå gjelder det å være løsningsorientert i forhold til dette problemet som gjelder alle flytyper som bleeder luft fra jetmotorene, sier John Kristoffersen.



EU-oppgave

Han mener at EU har en jobb å gjøre i så måte.

-EU bør vurdere et forbud, for eksempel etter 2015, mot å sertifisere nye flytyper som bleeder luft fra turbinene. Andre tiltak kan også være aktuelle. Det kan være å ikke tillate bruk av oljer som inneholder organofosfater i flyturbiner, eller det kan være å utvikle gode nok filtre som hindrer den giftige gassen i å nå kabin og cockpit. Men uten at vi har hjelp av tilsynsmyndigheter og politikere blir det vanskelig å gjennomføre slike tiltak, sier Kristoffersen.



Problemer i 737

Som tidligere nevnt, kjenner Teknisk Ukeblad til tilfeller der kabinansatte og passasjerer har blitt syke under reiser med flytypen Boeing 737. Tidligere pilot, Susan Michaelis, har dokumentert en rekke hendelser der piloter og kabinansatte har blitt alvorlig syke etter å ha jobbet i Boeing 737-fly.

-Jeg kjenner flere piloter som har blitt syke etter å ha fløyet disse flytypene. En Boeing 737 er designet på akkurat samme måte som for eksempel en BAe 146/Avro RJ maskin. Dermed blir de ansatte om bord i et slikt fly eksponert for giftig gass på samme måte som i en BAe 146/Avro RJ. Jeg kjenner til mange hendelser i USA, Australia og i andre land i verden hvor dette har skjedd, sier Susan Michaelis. Hun fortalte sin sykdomshistorie i forrige nummer av Teknisk Ukeblad.



SAS –sikkerhet

Visepresident i SAS Norge AS, Dag Falk-Petersen, mener SAS tar flysikkerheten alvorlig i alle ledd.

-SAS jobber svært aktivt med både systematisk vedlikehold av flyene og HMS-arbeid for å ivareta sikkerheten til våre ansatte og passasjerer. Det omfattende arbeidet skal forhindre alle typer skader, herunder også fare for lekkasjer. Jeg vil presisere at dette ikke har vært noe spesielt problem i SAS.