ARKIVNYHETER

NCC støper kulvert til Vangstunnelen

NCC har underskrevet kontrakt på bygging av kulvert i vestre ende av Vangstunnelen.
NCC har underskrevet kontrakt på bygging av kulvert i vestre ende av Vangstunnelen. Bilde: Ill.: Ove Kjensli
9. okt. 2010 - 02:01

Tildelingen var ventet - ved anbudsåpningen lå nærmeste konkurrent over 10 prosent høyere enn NCC.

Vangstunnelen inngår i E 16. Den skal lede gjennomgangstrafikken utenom Vossevangen. Den store lengden på kulverten kommer av at den krysser banen i spiss vinkel. Krysningspunktet er like ved Voss stasjon hvor det er tre spor. Oppdraget omfatter også driving av 40 meter av fjelltunnelen i forlengelse av kulverten. Dessuten skal kommunale ledninger og en lokalveg legges om for å gi plass til tunnelen, og en parkeringsplass skal etableres som erstatning for en som må fjernes.

Jernbanen blir ikke lagt i midlertidig sløyfe utenom traséen til kulverten, slik det er vanlig å gjøre i lignende situasjoner. I stedet blir sporene stengt etter tur slik at kulverten kan gjøres ferdig under dem. Reetablering av sporene i 160 meters lengde inngår i kontrakten.

Jobben skal være gjort innen 15. oktober neste år. Da håper Vegvesenet at det er klart for utlysning av sprenging av Vangstunnelen. I dag er det ingen godkjent reguleringsplan for tunnelen. Det kommer av at plasseringen av østre påhugg ble flyttet 450 meter mot nord etter en sikkerhetsvurdering.

I den opprinnelige planen var det bare 40 meter mellom en rundkjøring og østre tunnelportal. Den korte avstanden kunne ført til trafikkfarlige situasjoner, derfor måtte påhugget flyttes.

Tunnelen skal gå gjennom fyllitt som egner seg dårlig til vegbygging. Det er foreløpig ikke avgjort hva som skal gjøres med tunnelmassen, men Voss komune vurderer å overta den for å utvide et friområde langs Vangsvatnet. Hvis denne løsningen blir valgt, kan det bli aktuelt å drive mer av tunnelen fra vestre påhugg enn fra østre, fordi det blir enklere veg til tipplassen fra vest.

Vangstunnelen blir 2,3 km lang. Profilet blir T 10,5. Tunnelen er prosjektert av Vegvesenet i egenregi, kulverten av Reinertsen. Vegvesenet tar sikte på at alt skal være ferdig innen utgangen av 2013. Da blir endelig gjennomgangstrafikken på E 16 flyttet vekk fra gatene i Vossevangen. Ikke er dag for tidlig.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.