NCC-PROSJEKT: Betongdekkene falt ned fire etasjer og etterlot seg et gapende hull på Biohuset i Hamar. (Bilde: NCC)
Adm.dir i NCC Norge, Sven Christian Ulvatne. (Bilde: Joachim Seehusen)

NCC rydder i eget hus

  • Bygg

Støyen rundt Biohussaken, og at Statens Bygningstekniske Etat trakk godkjenninger fra NCC har lagt seg.

Nå bruker ledelsen og ansatte tiden på å rette opp det som rettes må.

Her er tabbene:

NCC mister fire godkjenninger

NCC legger seg paddeflat

Flere feil medførte kollaps

Små bolter og tynn vegg forårsaket ras

Ulvatne sier i dette intervjuet med Teknisk Ukeblad at NCC har plukket ut tre områder der skytset settes inn for å forbedre rutinene.

På skolebenken

Det første er opplæring. Det 40 mann store teamet av prosjekteringsledere er satt på skolebenken.

- De gjennomgår et program for å øke kunnskapen og forståelse for egen rolle i prosjektene, både overfor kolleger og underleverandører, om hvilket ansvar vi tar på oss. Vi skal bli flinkere til å ivareta grensesnittet mellom de forskjellige fagene og selskapene i et prosjekt.

Styring

Det neste området er sterkere styring og kontroll med underleverandører og samarbeidspartnere. - Vi skal bli flinkere til å sjekke at leverandørene har et kvalitetsstyringssystem, og at dette følges opp og etterleves.

Ulvatne tror ikke outsourcingen i byggenærngen er gått for langt selv om det nå dukker opp benov for å sjekke leverandørene. - Men noe av forståelsen for konsekvenser har nok falt mellom to stoler i den prosessen.

Ansvar

Det siste fokusområdet for NCC er å øke forståelse for lovverket, spesielt Plan og bygningsloven. En av konsekvensene av BEs straffetiltak mot NCC er at selskapet i større grad vil la underentreprenørene benytte egne godkjenninger.

- Er det mulig, i en situasjon der NCC sitter som hovedansvarlig?

- Ja, det er mulig. Vi har sjekket med BE. Totalansvaret har vi uansett, men det er stor forskjell på det lovmessige ansvaret og det kontraktuelle ansvaret.

Ulvatne avviser bestemt at dette er et forsøk på å fraskrive seg ansvaret. - Nei, på ingen måte. Det er en bevisstgjøring, både innen egne rekker og overfor underleverandørene om hvilket ansvar vi tar på oss.

Hjelpende hender

Ulvatne har kalt inn hjelp utenfra for å gjenvinne godkjenningene. Det norske Veritas skal hjelpe til med spissing av tiltakene og en revisjon av systemene, uten sertifisering.

- De har avsluttet intervjuer med ledelsen og skal nå ut på våre byggeprosjekter. I starten på juni får jeg en rapport med DnVs konklusjoner. I tillegg har vi engasjert Sweco Grøner, Rambøll samt noen lokale rådgivningsselskaper til å hjelpe oss med tredjepartskontroll.

Tilgjengeligheten sviktet

Substansen i selskapets kvalitetssikringssystemer har hele tiden vært god nok, fastholder Ulvatne.

- Men tilgjengeligheten sviktet. Den har definitivt ikke vært god nok. Det er min absolutte påstand at NCC er en samling dyktige og kompetente mennesker. Likevel har Biohussaken vist at det er et forbedringspotensial. Det er utelukkende NCCs vilje og evne til å sette i verk interne tiltak som vil gi oss godkjenningene tilbake. Vi mener å være klare for dette om to til seks måneder. Jeg har ikke satt noen endelig dato.

Lojale kunder

Reaksjonene fra andre har mest av alt vært støtte, forteller Ulvatne.

- Det er ingen skadefryd, og konkurrentene på vårt nivå synes reaksjonen var for streng. De fleste av våre kunder er flergangskunder, og de setter pris på vår åpenhet og våre tiltak. Jeg har ikke opplevd at NCC ikke får regne på et anbud eller at vi har fått avbestillinger.